En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 5 januari 2010

Flyttfågel


Det är vackert då man tittar ut, solen skiner, men skenet bedrar. Med -18 grader och bitande blåst är det inte skönt alls att vistas ute. Inte ens hundarna tycker det.

Vi har en tillfällig inackordering. I ett av köksfönstret sitter en fågelbur med tillhörande undulat. Det är dottern som lämnade kvar honom tills vidare, då hon flyttade till Stockholm. Själv är jag inte så förtjust i att ha fåglar i bur, men Pippin är född ofri och vet inte av något annat. Han sitter där på burtaket och tittar ut på fågelbordet som står bara några meter från fönstret. Som sällskap har han fönsterlampan som står på burtaket. Lampan har en gång i tiden tillverkats av Sergerstedts keramik, och kan inte bränna Pippin hur nära han än sitter. Då och då tar han sig en flygtur i köket, alltid samma högersväng, och jagar då upp lillvovven från sofflocket. Hon ställer sig nedanför buren med förväntansfull min och slickar sig om munnen, men Pippin sitter säkert där uppe.


cicicicicicicicicici

3 kommentarer:

  1. Min son kom hem med en fågelspindel för några år sedan. Hon bor i ett gammalt akvarium i mitt sovrum - så jag ser henne från där jag sitter och skriver :-) Trodde aldrig att jag skulle falla för en spindel!

    Här är det -25, men ingen blåst...

    Kram från Pennelina

    SvaraRadera
  2. Har du inte hört av dom som skulle sälja en kompis åt honom? En liten söt undulattjej är vad han skulle behöva! Känns så hemskt att ta honom från Norrlångträskköket nu, där han har det så bra. Här skulle han inte ha något fågelbord att spana in, dessutom har jag fördraget gardinerna jämt så att kylan och andras blickar håller sig borta. Börjar fundera om det finns gardiner som är lite mer effektiva för att ta bort oönskad fönsterkyla. Vad tror du mor, som vet allt? Kram på er!

    SvaraRadera
  3. Höll nästan på att missa ditt inlägg, Åsa. Det gäller att man kollar bakåt på sina gamla inlägg. Vi får väl resonera hur vi ska göra med Pippin då du kommer hem fram och åter. Vad gäller fönsterkylan så får man nog tänka sig ett tjockt gardintyg, men det tar ju bara bort kylan från sidorna. Kolla varifrån draget kommer. Det kanske behövs nya lister runt fönsterna. Hur är det med ventiler, står dom öppna någonstans. Du kan ju alltid lägga kuddar på fönsterbrädan så skyddar det väl lite. Förhoppningsvis är den värsta köldknäppen över nu. Alltid någonting som var bättre i småstan än i storstan. Jag menar bostadsvärmen.
    Kram och puss tillbaka!

    SvaraRadera