En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 25 januari 2010

Herta Muller och krämpor


Det är tur att jag är så frisk utav mig (peppar, peppar...), för jag avskyr att vara sjuk. Har inget tålamod alls med det. Kände mig bara sämre i morse, så nu hoppas jag att det slutar lika fort som det kom.


Låg vaken en lång stund i natt, frusen och öm i kroppen, så då passade jag på att läsa färdigt Herta Mullers bok "andningsgunga". Före den läste jag "Hjärtdjur" . Det hade nog varit bättre att ta det i omvänd ordning, trots att "Hjärtdjur" är skriven först. Herta Mullers böcker har tagit tid att läsa, fast hon använder sig av okomplicerade ord. Man måste läsa varje ord och förstå vad det betyder där det står. Antagligen skulle man få ut mycket mer av böckerna om man läste om dom.

"Hjärtdjur" handlar om en grupp ungdomar i förtryckets Rumänien, skrivet i jagform och hoppande mellan olika tider. Det tar tid att förstå vad som menas, det framgår kanske flera sidor senare av sammanhanget.

"andningsgunga" är lättare att förstå, också skriven i jagform, men jaget är en homosexuell pojke, och det tog tid för mig att ta till mig. Jag tänkte att det var en flicka många gånger och då blev det ju helt fel. En gripande berättelse om hur den tysktalande befolkningen i Rumänien depoterades till ryska arbetsläger, med ohyggliga umbäranden som svält, köld och livsfarliga arbeten.


Nu har jag fem böcker som ligger och väntar, och jag kommer nog att välja den mest lättlästa först, något som bara är att svälja rakt av utan för mycket tankearbete.

cicicicicicicicicici

5 kommentarer:

  1. Ja ibland behöver man en och annan sån där lättläst sak, som bar är ren underhållning och tidsfördriv. Lite hjärnsemester, kanske man kan kalla det?

    SvaraRadera
  2. Klokt val att ta något lättläst medan kroppen vilar till sig. jag hoppas att baskeluskerna inte hittar Västibyn. fast jag är snorig så kanske man har nåt skit i kroppen...
    Krya på dej!
    Talande bild du hittat, jag är fortfarande usel på ett hitta bilder på nätet och att infoga dom!

    SvaraRadera
  3. Jag har lagt in en liten ruta högst upp till vänster där jag tänkte att jag skulle visa vilken bok jag läser för tillfället.
    Inger, bilderna hittar jag på Google, klicka på bilder, skriv vad du söker (i det här fallet skrev jag förkylning), högerklicka och flytta till "Mina bilder". Sen är det bara att hämta dom där.

    SvaraRadera
  4. Inger, det blev lite snabbt det där. När du skrivit in vad du söker får du massor av sidor att leta igenom, men då du hittat det du vill ha ska du högerklicka på den bilden, och flytta den till "Mina bilder".

    SvaraRadera
  5. Det ska jag prova, var så säker. Jag gör nåt liknande när jag fogar in bilder till Byns hemsida, men då finns det en sökruta i word dokumentet så det är ju lätt....

    SvaraRadera