En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 27 januari 2010

Världskartan enligt Peters


I dag är en sån där dag då man absolut inte längtar ut, utan helst sitter inne och myser över en bra bok, skriver inlägg på datorn eller lyssnar på några av P1:s alla bra program.
Ett av programmen på P1 som jag måste lobba lite för är Radioföljetongen som går mån - tors kl 11.35. I dag går tredje delen (av tjugosju) av den indiske författaren Aravind Adigas "Den vita tigern", och jag tycker den verkar väldigt lovande. Går även att lyssna på datorn, valfria avsnitt eller hela på en gång.

I går eftermiddag gick ett program som hette "Hur ser världen ut egentligen" och som handlade om hur snedvriden vår västerländska uppfattning om hur jorden ser ut är. Europeerna tror att deras del av världen är ganska imponerande, men så är verkligen inte fallet.

Kartan här ovan visar den sk Peterskartan, som Arno Peters publiserade redan 1983 men som få av oss europeer har tagit till oss. Vi blundar för verkligheten, men får nog räkna med att sådana världsdelar som Asien och Afrika kommer att kräva att världssynen förändras i framtiden.

cicicicicicicicicici

8 kommentarer:

  1. Vi kommer få uppleva stora förändringar i vår världsbild. Det har skett förr och det kommer hända igen. Stormakter kommer och går och snart är det Asien som rår ;-)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vi har besökt en utställning med ländernas verkliga storleks förhållanden till varandra och det var en hisnande tankeväckare. Månne var det av just denne man...minns inte vad han hette.

    SvaraRadera
  3. Om jag minns rätt så brukar Sverige vara lika stort som Indien ungefär på våra vanliga kartor. I själva verket skulle vi hamna i Athen i stället för Skanör och Falsterbo om dom riktiga proportionerna skulle visas.

    SvaraRadera
  4. Hallå! Du har fått en award som du kan hämta på min blogg.

    Kram från Pennelina

    SvaraRadera
  5. Det var inte menat att du skulle känna dig obekväm.

    Kram :-)

    SvaraRadera
  6. Hej Cici
    Redan på femtiotalet när jag gick i skolan pratade vi grabbar om gula faran, syftade på att de var så många, att de skulle ta över världen.
    Jag lyssnar väldigt lite på radio, så jag missar säkert mycket hörvärda saker.
    Nisse

    SvaraRadera
  7. Hej Nisse, det var trevligt att du tittade in. Jag minns också "gula faran". Man såg framför sig hur horder av kineser skulle komma stormande.
    I Stockholm kallades tunnelbanan för Gröna Faran då jag var barn!

    SvaraRadera
  8. Jag håller med dig om att man lär sig mycket av att lyssna på P1. Jag har ganska nyligen upptäckt det men lyssnar nu gärna medan jag gör andra saker. Peters kartprojektion borde man använda oftare.

    SvaraRadera