En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 16 januari 2010

När en liten mus ska ut och gå...


Jag tar hundarna med mig på en promenad i skoterspåren och det händer just inte så mycket. Vädret är vackert men det börjar molna till sig. Det blåser lite för mycket ute på lägdan för att det ska vara riktigt angenämnt, men inne i skogen är det lugnt och behagligt. Lite nyper kylan i hakan men det är bara att dra upp kragen en bit så blir det genast bättre. Vid Hundtjärn är det tyst och stilla, men nyligen måste renarna ha passerat här för det är breda spår ute på träsket. Från Lidträskhållet hörs avlägsna skotervrål, några ungdomar som buskör, kanske. Allt verkar stilla tills man börjar titta på detaljerna. Där har räven nyss gått, och harens spår korsar rävens, eller troligen tvärtom. Och vad ser jag här då? Små musspår som ser ut som om en minibandtraktor har kört där och plötsligt en djup grop. Aha, rävspåren kommer från det andra hållet, och här blev det ett ordentligt hopp för att få tag i musen. Hur det gick framgår däremot inte, om det var musen eller räven som hade lyckan med sig. Det får vi aldrig veta.

cicicicicicicicicici

7 kommentarer:

  1. Jag tycker om dina inlägg. Du har en härligt naturlig charm och ett vackert språk!

    Kram från Pennelina

    SvaraRadera
  2. Håller med Pennelina. Du skriver mycket bra.

    SvaraRadera
  3. Tackar och bugar. Det är så kul att ni vill läsa min blogg.

    SvaraRadera
  4. Bra Cici! jag är så glad att du skriver och att vi får läsa. Du är duktig!

    SvaraRadera
  5. Så roligt att du har tid att titta in Inger, och tack för dom orden. Hoppas det går bra för dig så att vi snart får lite nyheter på din blogg.

    SvaraRadera
  6. Det är sådana här ögonblicksbilder jag skulle vilja kunna skriva. Med vackert foto och allt.

    Du är så duktig, Cici!

    SvaraRadera
  7. Ninna, det gör du. Men som alltid är väl gräset grönare på den andra sidan.

    SvaraRadera