En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 28 januari 2010

Snöskottning



I dag har makens kära traktor fått komma ut och motionera. Varje gång han har använt sig av den kommer han till mig och säger: Vilken tur att vi har en traktor! Visst?


Traktorn är införskaffad för ett och ett halvt år sedan och jag hade nog kunnat fortsätta att leva utan traktor, men är man en riktig karl i N-träsk ska man ha en traktor, verkar det som. Jag tycker att det skulle gå utmärkt att dela traktor med någon eller låta någon med traktor få utföra jobbet mot ersättning, men icke.


Ett av de första orden vårt yngsta barnbarn lärde sig säga var traktor. Hon sa det om och om igen, tio gånger, tjugo gånger och lät lika hysteriskt glad varje gång.

Med tanke på att gubben min gick och damp i backen i går, igen, och slog i ena axeln som vanligt, så var det nog bra att han fick sitta inne i varma traktorn och låta den sköta det tunga jobbet, för det är betydligt tyngre snö nu mot i julas.


Temperaturen ligger runt tjugo grader minus och med en isande nordvind är det inte ens lockande för hundarna att gå ut.

cicicicicicicicicici

18 kommentarer:

  1. Hu vilket väder! Och tur att maken har en traktor som måste ut och luftas.

    SvaraRadera
  2. Jag har en karl utan traktor och är så nöjd, så nöjd... Men vi har ju Karlsson i Borgen som är en hygglo karl...med traktor!
    Håller med om dagens kyla...det blåste "hundpickar" som vi brukar säga. Fråga mig inte varifrån det uttrycket har kommit för det vet jag inte.

    SvaraRadera
  3. Imse, nog börjar man vara lite less på framför allt kylan. Men vi får uthärda ett tag till.

    Inger, vilket uttryck!! Jag har faktiskt aldrig hört det förut.

    SvaraRadera
  4. Vilken fin traktor. Har ni fler tillbehör än skopan?

    SvaraRadera
  5. Cici, antagligen för att du är hundägare...inte slänger ni ur er såna uttryck...så vanvettigt vanvördigt.....

    SvaraRadera
  6. Inger, absolut inte! Hur tror du att vi skulle kunna se våra vovvar i ögonen efteråt?!

    SvaraRadera
  7. MHG, det var en sprillans ny traktor gubben köpte, och den har väl inte behövt överanstränga sig, om jag så säger. De enda tillbehör jag känner till är gafflar, som just nu är begravda i snön någonstans.

    SvaraRadera
  8. mats i träsket29 januari 2010 10:40

    Nej du Inger, det måste vara ett mycket lokalt ord väst i byn, Ha ha. Har aldrig heller hört det. Lyckans Kalle som har en ny GRÖN traktor. Cici det är inte bara traktor i sig man ska ha, utan märket lär ha en enorm betydelse. Prova fråga nån av byns ägare med en röd!!!

    SvaraRadera
  9. Ja, vintern kan ju vara både vacker och mysig, men framförallt väldigt opraktisk. Gunnel.

    SvaraRadera
  10. Mats, jag har hört talas om det och jag tror mig veta vem du menar. Det där med märke och färg alltså.

    SvaraRadera
  11. Gunnel, märker du så mycket av vintern, du som sitter i en varm, skön lägenhet? Fast då jag pratade med dotra i går och frågade om vädret i Stockholm, tittade hon ut genom fönstret och sa: Det verkar vara kaos där ute:

    SvaraRadera
  12. Gule hjul! En John Deere - inte fy skam alls. Jag har en MF av årsmodell 1962, även kallad Bettan.

    SvaraRadera
  13. Vee, jag tycker det låter sympatiskt med en traktor som heter Bettan. Hon är säkert trogen och slitstark.

    SvaraRadera
  14. En riktig Karl- ska ha en 4-hjulsdriven traktor, inte för att den nödigtvis behövs. Den kan ju vara bra att ha och inte minst den minskar ju inbetalningana till den "ofantliga" sektorn.Men röd borde den varit så att den syns bättre om den skulle bli som jag lite insnöad.
    -10C

    SvaraRadera
  15. nödvändigtvis skulle det varit
    -10C

    SvaraRadera
  16. Jaså du anonym, du har en RÖD, FYRHJULSDRIVEN. Inte dåligt må jag säga. Fast jag kan ju säga vad som helst när det gäller traktorer, för jag fattar i alla fall inte vad det handlar om. Men det är klart, en RÖD det vore nog inte så dumt. Men det är dumt att du är helt anonym, tycker jag. Det blir som att prata med en vägg på något vis. Men det kanske var ett misstag att det blev så? -10C låter lite i minsta laget, här har vi minst det dubbla. Välkommen åter, men med namn är du bussig.

    SvaraRadera
  17. Jag har en röd traktor med snöslunga. Och en bössa som heter Bettan.

    SvaraRadera
  18. Mvg, det är svårt att slå dig på något område!

    SvaraRadera