En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 15 februari 2010

Bäver i farten

I dag har jag varit flitig som en bäver. Nej, jag har inte gjort som bävern i Svartå, fällt träd, men en massa andra saker har jag fått gjorda. Det har varit en sån där dag då allt det som blivit uppskjutet  förut i veckan, passade så bra att göra i dag. Eller också var det att jag inte hade lust att göra det förrän i dag.

Började med att ta hand om högen som skulle strykas. Jag är ju en sån där gammeldags typ som vill sova på strukna lakan, så då kan det bli ganska stora högar emellanåt.
Därefter blev det städning av bottenvåningen. Både dammsugaren och våtmoppen kom till användning. Dessutom bytte jag i fågelburen, skurade upp skostället och plockade i ordning diverse grejor som låg på fel plats.

Ofta när jag städar börjar jag fundera på om vi inte borde möblera om eller skaffa nya möbler. I dag gick jag till min gubbe och meddelade att det var hög tid att åtgärda toan här nere. Han lät inte särskilt övertygad, så det blir nog till att ta upp ämnet flera gånger och liksom nöta in det, tills han en dag kommer och talar om att det är hög tid att åtgärda toan! En del måste liksom tro att det är deras egna ideer för att något ska hända.

Efter lunch var jag ut till förrådet och hämtade in en stor skål, så att jag kunde tömma korgen på hallbyrån på allt småplock, för att kunna använda korgen till att stoppa alla kontakter och kablar som hör till datorn och skrivaren och ha det samlat där. Korgen ska jag fästa på väggen. Det är nämligen så att en av mina hundar brukar lägga sig under skrivbordet och ibland lyckas hon slå av strömmen. Då blir inte matte glad!

Sen bar det av ner till Holgers (ett av vår firma ägt bostadshus tvärs över vägen) för att plocka ner alla pelargonerna från vinden, klippa ner dom, ge dom den första skvätten vatten sen före jul, och ställa dom i fönstren på nedervåningen, där det är hyggligt varmt. Om dom tar sig även i år får jag vara glad, för dom har stått i ett helt ouppvärmt utrymme i vinter. Men i tio år har dom lyst med sin underbara röda färg på vår uteplats, så jag får väl vara glad för det.

Till sist blev det en skogspromenad med hundarna i sladdriga skoterspår så att även matte fick lite sol och frisk luft i dag.

                                   

cicicicicicicicicici

5 kommentarer:

  1. Jag tycker nog att Bävern ligger i lä... Guuu vad du har gnott!
    Pelargonerna..hå hå ja ja!!!

    SvaraRadera
  2. Hur har det gått för dig med din pelargoner,Inger? Hittade du sidan där man kan läsa i det närmaste allt om blommor?

    SvaraRadera
  3. Bäver... mmm, det är gott! Har du smakat det någon gång? Jag tycker om bävrar i alla former, även om de ställer till det i naturen.

    Smittfria kramar från mig :-)

    SvaraRadera
  4. Har du verkligen smakat bäver?! Jag har lite svårt att föreställa mig vad det skulle smaka som. Lite träaktigt, kanske?
    Bävern verkar vara en spännande figur, men nog kan den ställa till det för omgivningen.

    SvaraRadera
  5. Åh, hur beskriver jag det... Det är ett långtrådigt kött, som en lårstek av nöt eller älg... smakar typiskt vilt, lika mört som griskött... Otroligt gott!

    Jag var mycket skeptisk första gången, men åååå... sååå gott!

    Kram :-)

    SvaraRadera