En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 22 februari 2010

Måndagsblandning


Lite mindre kallt, men grått och småsnöigt har det varit i dag. Solen har gjort sitt bästa för att tränga igenom.

På min väg till stan i morse fick jag möte med en timmerbil straxt utanför byn. Den dök upp över en knalle och det var bara för mig att bromsa in till i den närmaste stillastående. Snörök är inte roligt!

Desto roligare är det att få vara med sina barnbarn. Vi har målat, puzzlat, byggt lego, lekt kurragömma, haft brottnings- och kittlingsmatcher, åkt tåg gjort av omkullagda stolar (det var viktigt med säkerhetsbältena!), sjungit och lagat mat. Lunch och mellis, sen kom pappa hem och det var dags för farmor att köra norrut.

Det tredje (egentligen andra) barnbarnet fyller år snart och har kalas på lördag, så det var hög tid att inhandla en present. Det blev en kartong med Lego Duplo, en helikopter med tillhörande truck och gubbar. Just nu är han inne i en period då flygplan ska byggas. Helst med många propellrar och gärna krokar som kan hissas upp och ner. Han fyller 3 år.

Mötte farfar, dvs maken, i dörren. Han skulle in till stan och dragspelskursen han går på. Han har verkligen varit flitit och övat på läxan i veckan. "Drömmen om Elin" ekar i mina öron även då det bara är jag och hundarna hemma. Till och med i sömnen kan jag höra den!

cicicicicicicicicici

10 kommentarer:

  1. Hahaha, KAN han inte den redan, den har han väl spelat i 25 år och spelar så duktigt så den kan väl inte behöva övas på. Men det är klart, när nån ska granska resultatet övar man ju extra.
    Lite avundsjuk att du fått vara med tjejerna idag men det var bra att du påminde om födelsedagen igen.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. jag har för mig att du i din presentation sa något om att du inte gillade dragspelsmusik!

    SvaraRadera
  3. Jajamen, här har övat flitigt.
    Hoppas att tjejerna haft lika roligt som jag i dag!
    Kram tillbaka!

    SvaraRadera
  4. MJ, det deklarerade jag för min blivande man på ett tidigt stadie, och det står jag för fortfarande. Undantaget dragspelsmusik från Frankrike och Brasilien och liknande.
    Får väl tillstå att det kan göra sig bra utomhus en sommarkväll, så där lite på avstånd.

    SvaraRadera
  5. Dragspelsmusik är väl mysigt. Grannen spelar ju också....Det är en somrig känsla att lyssna på dragspel tycker jag! Det kan vi behöva i dessa tider.
    Fy vad jag är avundsjuk...jag längtar att leka med mina gullungar!

    SvaraRadera
  6. Inger, du har säkert rätt att det är mysig musik. Det är jag som är lite känslig bara, överkänslig kanske.

    SvaraRadera
  7. Cici , uppmuntra din Karl att fortsätta med dragspelandet. Kanske en nygammal Karl Jularbo. Tänk dig att han en varm stilla sommarkväll, från Dalbacka, låter tonerna från Novalti Accordion strömma över omgivningen.

    SvaraRadera
  8. Aha, Nils du är en närbo, eller i alla fall en från trakten.
    Jag tror inte han behöver någon uppmuntran från mitt håll, han spelar nog ändå!
    Fast dom där varma, stilla sommarkvällarna kan man ju längta till. Helst myggfria!

    SvaraRadera
  9. Närbo eller särbo stämmer nog.
    Dragspelet, kan det vara tvåradigt?

    SvaraRadera
  10. Nils, du tänker nog på ett dragspel som han har haft tidigare. Det tillhörde hans bror och brorsdottern har nu fått igen det. Här övas det på betydligt större spel.

    SvaraRadera