En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 13 februari 2010

Snö och mera snö

Den här tiden på året börjar man vara ganska trött på vintern , och längtar efter vår-vintern då man kan sätta sig på ett renskinn i snödrivan och bara njuta. Lite känning av det fick vi i dag, med svag vind, nästan nollgradigt och en bländande sol. Sparkföret var utmärkt, man gled fram utan större besvär och folk man mötte sken nästan mer än solen.

Jag älskar när jag kan se långt bort, det känns som balsam för ögat, jag kan aldrig få nog. Vilken tur att jag bor så att jag  har fri sikt från mina fönster. Och varje dag då jag rastar mina hundar har jag denna utsikt efter högst en minuts promenad.


Om man ger sig en bit längre bort och kommer in i skogen blir sikten begränsad, men det är ack så vackert i alla fall. Det är nästan så att man blir less på allt det vackra, ja man vet inte åt vilket håll man ska vända sig, det är lika vackert överallt. Och hur många snöbilder kan man egentligen titta på, utan att bli less?


Skogsägarna är kanske måttligt roade av snön. Den har klistrat sig fast på träden och tynger ner grenarna, med stor risk för att stammarna ska gå av på de lite spädare träden. Mindre granar blir böjda av tyngden och så fastnar det ännu mer snö nästa gång det snöar. Det kan bli svårt för dom att sträcka på sig till sommaren.

cicicicicicicicicici

7 kommentarer:

  1. Idag hade vi faktiskt takdropp ovanför brotrappan....snart är allt det vita borta och då kommer allt vårarbete fram....sa pessimisten.
    Jag njuter nog av snön ett tag till jag!

    SvaraRadera
  2. Det är vilsamt att kunna se långt. Förmodligen ett genetiskt arv från tiden vi vandrade omkring på Afrikas savanner.

    SvaraRadera
  3. Inger, solen börjar nog göra sitt, och nu är det bara att vänta. Vårarbetet känns långt borta ännu. Menkanske man ska börja ge pelargonerna lite vatten där dom står i Holgers.

    MVG, det kändes inte riktigt som Afrikas savann, men jag förstår hur du menar.

    SvaraRadera
  4. Jag har skvättat en pytte skvätt lite då och då i mina pelargoner som står i det innersta förrådet. Nu kanske man ska lyfta fram dom stackars pinnarna och plantera om dom???? Jag har alltid misslyckats med att övervintra dom rackarna tidigare, men nu har jag blivit tillsagd att göra på detta vis....jag är dock tveksam till att det ska lyckas.

    SvaraRadera
  5. Dom brukar se rätt döda ut, men börja med lite,lite vatten. Vänta med att plantera om dom. Börjar dom för tidigt blir dom så rangliga. Mina är inne på tionde året nu.

    SvaraRadera
  6. Va kan man ha dom så långe???
    jag fick tipset att ge dom en lillskvätt en gång i månaden ungefär, är det fel?

    SvaraRadera
  7. Det är säkert jättebra!
    Det finns en sida www.odla.nu där man kan hitta många svar på sina frågor.

    SvaraRadera