En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 28 februari 2010

Tidtagning

Det har blivit mycket tidtagning under de här två OS-veckorna.

När jag hittade det här kortet i ett av alla gamla album, kan man undra vart tiden egentligen tar vägen.
Kortet är taget sommaren 1960 och det är min syster 14 år, min bästa kompis Kecke (Christina), jag och min bästa klasskompis Elisabeth, alla tre 15 år.
Nu är vi i pensionsåldern allihopa och önskade kanske att vi såg lika fräscha ut i dag som på bilden.


Barnen på följande kort är yngre, svårt att säga exakt, men kanske togs bilderna 1950-52, i
Norrlångträsk.  På cykeln sitter min blivande man, helt omedveten om sitt öde. Grabbarna är på den tomt som vi nu bor på, och huset bakom är "Holgers", där vi har vårt kontor nu.

På den tiden fanns det både skola och gott om barn i byn. Jag tycker allt att pojkarna ser ganska busiga ut. Men det kanske är för att fotografen vill att dom ska se glada ut. Men nog har jag hört talas om ett och annat rackartyg från den tiden!

De här barnen är också gamla i dag. En del lever inte längre. Men det finns dom som är fortsatt aktiva trots relativt hög ålder, dom som aldrig kan slå sig ner i gungstolen och leva på gamla minnen utan tänker på byns och invånarnas framtid och jobbar vidare för den.


Jag känner bara igen några få ansikten på dessa kort, den är ju makens barndom, inte min. Men jag har alltid tyckt att han längst ut till vänster ser ut som en förlaga till svenska MADs symbol Alfred E Neuman!

cicicicicicicicicici

9 kommentarer:

  1. He he... ja, det finns en viss likhet :-)

    Kramar från mig

    SvaraRadera
  2. Roligt! Nu är vi med på banan här hos dig! Hälsningar från Odenplan /Cecilia, Patrik och Ellen

    SvaraRadera
  3. Välkomna hela stockholmsgänget, så roligt att ni hittade hit till slut Jag hoppas att det blir en (o)vana!

    SvaraRadera
  4. Vilka fina kort, dom på pappa och co har jag inte sett förut! Ja, tiden går fort, det har även jag lagt märke till. På gott och på ont.
    Ännu en hälsning från Odenplan :) /Åsa

    SvaraRadera
  5. Undrar om inte jag också har ett liknande kort på mig och mina bästisar...och ta mig tusan satt inte vi också på en gräsplätt i fina sommarklänningar!!! En ljuvlig tid.
    Kul att se gamm-kort bårta Byn....

    SvaraRadera
  6. Men grabbarna på bilderna ser ju ut som ett stort gäng ligister. Undrar vad det blev av dom?

    Bäst att vara anonym.

    SvaraRadera
  7. Anonym vad vet jag. Du kan ju vara en av dom! Bäst vara försiktig.

    SvaraRadera
  8. Svårt att identifiera ungarna på korten, många söta tjejer. Efter mycket zoomande bland grabbarna kan jag känna igen ett antal medlemmar av den då ökända S-kokarligan som härjade i byn och hade sin basstation vi älven bakom såghustomten. Här tränade dom och utförde ett stort antal kemiska experiment. Gömda bakom bönhusdasset spred sedan ligisterna odör och skräck bland fromma bönhusbesökare.
    Detta hände på den tiden när Tumba Tarzan spred skräck bland stockholms invånare.

    Ännu mer Anonym

    SvaraRadera
  9. Anonym, du verkar misstänkt insatt i verksamheten!
    Tumba Tarzan var nog det farligaste vi stockholmsbarn visste.
    Så du menar att min gubbe är att jämföra med denna gangster! Huvva!

    SvaraRadera