En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 4 februari 2010

Varma minnen 3


Första kvällen vi bodde i Saudi blev vi överraskade av ett hiskeligt ljud utanför vårt hus. Vi hade ytterdörren öppen på grund av värmen, och det var kolsvart där ute. Aaaahiahhiahiaaaa! Det visade sig vara åsnor som vandrade vilt omkring. Egentligen hade dom alla en ägare, men bilen hade övertagit det mesta av åsnans arbete och nu fick dom klara sig på egen hand. Tyvärr hade många av dom märkts av sina ägare med en konservburksring, en burk utan bottnar, som trätts över ena frambenet då dom var föl. Det resulterade i att som vuxna blev åsnorna trebenta då ringen trängde in i benet på dom.



Det var likadant med dromedarerna, dom vandrade vilt omkring, men ägdes av någon. Dessbättre var folk mera rädda om dom, så dom hade bara några rep trädda vid ljumskarna. Man kunde höra att djuren åt, men det var svårt att upptäcka ett endaste grönt strå någonstans. 

Får och getter vallades i flockar av en eller flera herdar. Herdarna var i regel småpojkar eller unga flickor. Flickorna gick utan sjal, och tog bara på den om det kom folk i närheten.

Smådjur av olika sorter fanns det förstås, beroende på årstiden. Skorpioner och kamelspindlar fanns året runt. Kamelspindlarna levde under stenar och sågs inte springa omkring, men skorpioner av olika färger och storlekar fanns det gott om, både inomhus och ute i det fria. Barnens lärarinna hade oturen att bli stucken två gånger, båda gånger i sin säng, och då var det små skorpisar och det kändes som att bli stucken av en geting sa hon. Ormar fanns det förstås också, en del tjocka som trädstammar, enligt ett vittne som råkat köra över en. och dom flesta var giftiga. Jag vet att vid Röda Havet fanns det kobror som jag dessbättre slapp möta. Sen fanns det en del småfåglar som svalor och gråsparvar och lite större sorter som falkar och örnar och så fanns det JÄTTESTORA gamar. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att en gam var så stor! 
Ödlor, kameleonter, ja jag har säkert glömt nämna en del, men så fanns de ett djur som jag tänkte ge ett eget avsnitt; hunden.

På grund av olyckor och sjukdom blev många djur skadade, men dom avlivades aldrig utan fick självdö. Om en åsna blev påkörd av en bil t ex fick djuret ligga vid vägkanten, man kanske gjorde det lite bekvämt för det, men det var bara Alah som kunde bestämma när det skulle dö.

cicicicicicicicicici


7 kommentarer:

  1. Det måste ha gjort stort intryck på din familj att vara där och få uppleva allt det här. Tack för att du delar det med oss :-)

    Kram på dig, du underbara själ, från mig!

    SvaraRadera
  2. Ja Pennelina det har det säkert gjort, särskilt på pojkarna som var 8 coh 12 då.

    SvaraRadera
  3. Jag säger som tidigare...hur stod ni ut????

    SvaraRadera
  4. Nämen Inger, inte har du sagt det förut.Det var en ny kommentar.

    SvaraRadera
  5. Vilken upplevelse det måste ha varit. Bra erfarenhet för barnen också.

    SvaraRadera
  6. Det har jag väl antytt i alla fall.
    Jag skulle aldrig vilja bo i en sådan annorlunda kultur.
    Brukar tänka det när jag ser våra invandrare...hur skulle jag klara att leva i en sådan annorlunda värld...!

    SvaraRadera
  7. Det är säkert ett mycket svårt beslut att utvandra. Måste vara särskilt svårt för de äldre.

    SvaraRadera