En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 21 februari 2010

Zsuzsa Bánk: "Simmaren"

"Simmaren" handlar om en familj som splittras i 50-talets Ungern. Modern flyr till Tyskland och maken och barnen blir kvar. Bokens 17 kapitel har alla, utom det första som heter Vi, namn från personer det handlar om.
 Det är en mycket välskriven, stillsam berättelse om en familjs dramatiska liv. Texten är lite musikalisk, som jag upplever det.

Författarinnan är född -65, barn till ungerska flyktingar,  bosatt i Tyskland och hennes bok "Simmaren" har blivit uppmärksammad och prisbelönt. Hon räknas som en av Tysklands mest intressanta unga författare.

Boken utkom 2002, i Sverige 2004 på Albert Bonniers Förlag och är på 254 sidor.

Ett utmärkt fynd för 10:- på Kupan.

cicicicicicicicicici

3 kommentarer:

  1. Låter som en bok för mig...får jag låna?

    SvaraRadera
  2. Absolut! När vill du ha den? Ska till stan och vara barnvakt i dag en stund.

    SvaraRadera
  3. Ingen panik än. Hoppas att det blir mildare så att jag kan ta mig en promenad upp i backen snart!

    SvaraRadera