En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 15 mars 2010

Spår


En stor del av dagen har jag tillbringat framför datorn och läst och läst. Än så länge måste jag säga att jag föredrar att läsa ur en pappersbok före en på nätet. 
Men hundarna måste förstås få sitt och i dag fanns det bra skoterspår att färdas i. Många är de skoterförare som väntat länge på att det skulle bli ett bra skoterföre och i helgen kunde dom inte bärga sig längre utan for ut på de vita vidderna. Att några hade fastnat i den lösa kallsnön syntes tydligt. Men dom spår som använts mest bar bra att gå på, till och med ute på träsket, eller kanske ännu bättre där. Det är mycket ovanåvatten på träsken i år, vilket en del skoteråkare fått erfara. Vatten och kyla är ingen höjdare för dessa maskiner.
Ute på en av lägdorna hade en räv passerat mellan husen. Räven är en energisparare av stora mått, han sätter bakbenet exakt i frambenets snöstämpel, och spåren blir nästan linjalraka. Det går inte att missta sig på vem som gått där. 
Spår från den sommar som varit passerade jag hos bonden i byn. Jag tror att det blev ett ganska bra år vad gäller ensilage. Många "traktorägg" ligger där med snömössorna på. Men det är förstås en bra bit kvar innan vår unge bonde kan släppa ut djuren på bete, så högen kommer nog att krympa väsentligt under våren.

cicicicicicicicicici

4 kommentarer:

  1. Ja, det finns många sorters spår ;-)

    Stor kram från mig!

    SvaraRadera
  2. Pennelina,överallt bara man ser sig omkring lite.

    SvaraRadera
  3. Och här lämnar jag ett spår :) Vilken härlig blogg du har, den här kommer jag att följa. Äkta. Hälsningar Marianne

    SvaraRadera
  4. Välkommen hit Marianne från Solängen. Det är alltid roligt med nya besökare och lika roligt att hitta trevliga bloggar. Som den du har t ex.

    SvaraRadera