En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 23 mars 2010

Läskiga skinn

Har nyss pratat med en god vän som flyttat från vår by och bosatt sig i storstaden. Han undrade över snöläget, om det hade töat bort något. På den frågan måste jag nog svara nej. Däremot har vi haft några underbart vackra dagar, om än lite blåsiga.

Jag tyckte det började vara dags att plocka fram renskinnen och var ut till lagårn och hämtade tre sarvskinn, och ett lammskinn som jag egenhändigt har behandlat enligt beskrivning. Renskinnen slängde jag ut på snön för att dom skulle få lufta sig och eventuella rester av insektsmedlet jag sprutade på dom före sommarförvaringen skulle försvinna.

Lammskinnet la jag också på snön men tog in det i köket till kvällen. Min tanke var att hundarna, särskilt bolonkan, skulle vänja sig vid det så att hon kunde använda det som liggunderlag senare. Skinnet luktar väldigt mycket får ska poängteras, men det kunde vi väl stå ut med, vi människor. Lagotton var inte brydd, hon klev på skinnet utan problem. Men lilla Helen! Hon försvann in i kammarn och stod där och skällde på hjälp. Jag fick bära ut henne i köket, men så fort hon fick chansen försvann hon till kammaren.

                                      
Nästa dag tog jag bort skinnet och hängde det över broräcket och efter ytterligare en dag hamnade det i förrådet. Då hade Helen vägrat vara i köket om hon inte fick sitta i husset knä. Hon rymde över (det översnöade) staketet ut på vägen och vägrade komma tillbaka.

Men nu är ordningen återställd och hon verkar kunna röra sig obehindrat i köket, och stannar på tomten då vi går ut.

Men hur ska det nu bli med mysstunderna i snödrivan med renskinn, kaffe och en bra bok? Och solglasögon på näsan mot den starka vårsolen.

                                         

cicicicicicicicicici

7 kommentarer:

  1. går det inte att väja vovvsingen lite försiktigt?
    Du kan ju bara inte avstå från en mysstund på skinnet!

    SvaraRadera
  2. Får fundera på det, hur det ska gå till utan att hon ska uppleva det alltför obehagligt. Annars får hon väl stanna inne då jag ska mysa.

    SvaraRadera
  3. Ja du FÅR väl det!
    Fast det kanske inte blir lika mysigt?
    Varför är hon rädd? Har hon blivit skrämd eller är hon bara HARIG???

    SvaraRadera
  4. Utflyttad vän24 mars 2010 13:57

    Den utflyttade vännen undrar var du har tagit den fina vårvinterbilden.
    Kan det vara Svartå?

    SvaraRadera
  5. hehe..vilken söt vovve.
    Allt behöver man ju inte stå ut med..ens som hund.
    :)
    Roligt att läsa om deras personligheter.

    SvaraRadera
  6. Ursäkta A jag har missat din kommentar, men nu har du ju per telefon fått veta att det är taget nerifrån lägdan upp mot vårt hus.
    Ha det så bra i Kina!

    SvaraRadera
  7. Ännelaij, visst är hon söt och en riktig personlighet dessutom.

    SvaraRadera