En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 25 mars 2010

Aktiviteter


Vintern vill inte släppa sitt grepp,

men solen gör sitt bästa och nog dunstar det väl bort lite från ovansidan, men det är det lilla.

Det har börjat bli lite grått på himlen och SMHI har lovat snö till eftermiddagen, en decimeter. Känns inte som om det är det vi behöver just nu. Nätterna har tyvärr varit lika vackra som dagarna den senaste tiden, alltså kallt och klart, ner till -20 enligt min termometer. Sparkföret är superbra, det går som en dans, men kör man bil får man ta det lite lugnt på det isiga underlaget.

I dag på morgonen har jag varit till Jörn och hämtat min gubbe som varit i Stockholm på en industrimässa. Tåget var nästan en timme försenat, men nu för tiden kan man ju slå en signal från sin mobil och meddela att man kommer lite senare, så slipper den som ska hämta stå vid station i onödan. Maken har sovit över i dotterns pyttelilla andrahandslägenhet i centrala stan och dom har hunnit umgås en hel del.

Jag vill göra lite reklam för lördagens inofficiella hundutställning i Kusmark nu på lördag. Den börjar klockan 10, det vill säga veterinärbesiktningen börjar redan nio, så är man morgonpigg och nyfiken på hundar så är det ju nära till för dom som bor här i byn.

Byrackan ska ställas ut. Hon får inte ställas ut på officiella utställningar ännu eftersom rasen inte är internationellt godkänd. I Sverige är Russkaya Tsvetnaya Bolonka godkänd, så rasen står på en särskild registreringslista.

Vi önskar oss ett riktigt fint väder till lördagens utställning som kommer att vara utomhus.

Det här är min Border Terrier Bisus Noria, till vardags kallad Tiffy, som jag ställde ut en hel del och som också blev SUCH (Svensk Utställningschampion). Hon var även en duktig spårhund och blev ett år Klubbmästare i lydnad på Skellefteå Brukshundklubb.

 Det var en rolig och intensiv tid. Vi tog en kull valpar på henne med Västerbottens vackrast hund det året, Spöks Skrotnisse, även han SUCH. En av de fem valparna behöll vi i familjen, Teja. Dessa hundar blev 13 respektiva 14½ år gamla.

cicicicicicicicicici


5 kommentarer:

  1. Inger, har du tittat ut genom fönstret i dag? Det här vädret ska fortsätta i morgon också, hur kul är det!

    SvaraRadera
  2. Åh, en Border Terrier! Jag räddade en sån på järnvägen en gång, när jag var tågmästare. Den låg skräckslagen platt på en bro när vi kom med tåget så på tillbakavägen när den låg kvar (det gick ju så snabbt första gången så vi hann inte reagera) plockade vi upp den och fick tag på ägaren. Hon åt upp mina mackor och blev kompis med alla resenärerna. Underbar hund!

    SvaraRadera
  3. Förtydligande: det var hunden som åt upp alla mina smörgåsar och blev kompis med de resande.:)

    Ägaren fick vi inte ens ett tack av...

    SvaraRadera
  4. Marianne, nu fick du en guldstjärna av mig i alla fall, för att du tog dig tid att rädda en hund. Antingen en ovanligt korkad ägare eller också så chockad att hon inte kom sig för att tacka. Border Terriern är en härlig hund, men kan vara ganska aggesiv mot okända hundar, och den har mycket jakt i sig.

    SvaraRadera