En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 11 april 2010

Dagens nya fågelgäster

I dag har vi haft två nya fåglar vid fågelbordet. Den ena (dom var egentligen två stycken)  var bofinken, en av Sveriges vanligaste fåglar, men inte desto mindre mycket vacker.                 

  Det svenska namnet på fågeln har hämtats från det danska namnet bogfink. I svenska dialekter har bofinken fått en mängd olika namn. I Småland kallas den för hampspik och hamptätting, i Dalarna: hampsparv, risstackfågel, gamskärv, i Norrbotten: tvint, i Värmland: kvint och i Härjedalen: vitt-ilt.

Mest känd i den svenska folktron är bofinken för sin vackra sång, som folkfantasin tolkat på många olika sätt. Om bofinken ser bondens tjänstefolk arbeta tillsammans vid skördetid, sjunger han:




"Pigan å drängen!
På ängen!
Fy skäms!
Pigan å drängen!
På ängen!
Fy skäms!" (Sörmland)


 
 
 
 
Den andra fågeln var staren, så svart och pärlemorskimrande. Han brukar komma förbi medans snön fortfarande ligger kvar. Ibland har han bott några dygn under sparken i brist på buskar (dom är dolda under snön ännu).
 
 
 
En flygande starflock håller alltid ihop som ett litet moln, och detta skall enligt en del forskare vara upphovet till hans latinska namn "Sturnus" men också till det svenska namnet "stare".

Liksom så många andra fåglar med välkända läten ansågs också staren vara en pålitlig väderspåman. När han lät höra sin mjuka flöjtvissling var man säker på att det skulle bli regn.
 
cicicicicicicicicici

8 kommentarer:

  1. mats i träsket12 april 2010 10:11

    Du får nog starta veckans fågel, mvg:s motsvarighet fast fåglar. Var får du tag på all info om deras mamn i olika delar av landet?? Såg fru koltrast i morse, så nu har de säkrat nån partner här med. Svanarna borde vara på g eller hur??

    SvaraRadera
  2. Mats, infon finns att hämta, förutom i fågelböcker då, på SOF (Sveriges Ornitologiska Förenings sida sofnet.org
    Jag väntar också på svanarna. Gårdagen kändes som en typisk sån dag som svanarna kommer på.
    I morse såg jag det första tofsvipeparet på lägdan ner mot Nördträsket, så det kommer jag nog skriva om i dag.

    SvaraRadera
  3. Mats i träsket12 april 2010 11:48

    Var till Falmark och hämtade hustrun igår kväll, där passerade ett gäng svanar. Så snart.. Tofsvipan redan!! då ÄR det nära till riktig vår. Jippi!!!

    SvaraRadera
  4. Mats, jag tyckte mig höra det stora vårskriket!

    SvaraRadera
  5. Varje dag lär man sig något nytt. Kvint här i värmland för bofink, det visste jag faktiskt inte, men så är jag väl ingen "riktig" värmlänning, fostrad av en bohuslänning och mormor som kom från Norge.
    Kul! nu vet jag det.

    SvaraRadera
  6. Tant Björn. det kanske är äldre namn som inte används lika mycket nu för tiden.

    SvaraRadera
  7. Oj vad du vet mycket...tack för att du delar med dej.
    jag har en väninna som säger att det finns två sorters fåglar...Pippibördisar och Kvackor...?
    Börjar förstå att det inte är så!

    SvaraRadera
  8. Inger, du ska inte tro att det här är kunskaper jag sitter inne med så där bara, utan jag går in på hemsidor och läser.

    SvaraRadera