En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 16 april 2010

Gråsiskan

Gråsiska

Gråsiskan har kommit ovanligt sent i år tycker jag. Ibland är den här redan i slutet av februari, men i år kom dom första till mitt fågelbord i dag. När dom kommer, kommer dom i flock, dom liksom kryllar på marken under fågelbordet och äter smulorna efter de större fåglarna. Jättesöta är dom.

Deras latinska namn är Carduelis flammea - vilket betyder, flammande eldröd steglits. Dom är endast 13 cm. En grå-brunspräcklig liten fågel med röd pannfläck och en liten svart haklapp.

Namnet gråsiska nämns första gången 1611, men är säkert äldre en så. ”Grå” syftar på artens övervägande grå fjäderdräkt. ”Siska” anses vara ljudhärmande.



Arten har även kallats iris och vinterhämpling.

cicicicicicicicicici



8 kommentarer:

  1. Vilka fina fågelbilder du har.
    Och trevliga texter om dem också.
    :)

    SvaraRadera
  2. TP, det tycker jag också.

    SvaraRadera
  3. Ännelaij, jag lånar bilder och en del text på nätet. Ska man ta närbilder på vilda fåglar måste man ha en kamera av helt annan kvalitet än den jag har. Men kanske kan det väcka lite intresse får våra bevingade vänner och det är väl det som räknas.

    SvaraRadera
  4. Gråsiskan är sötare än namnet anger....

    SvaraRadera
  5. Inger, det lustiga är att då jag hör "gråsiska" så ser jag deras röda huvuden framför mig.

    SvaraRadera
  6. Hur stor är den ?

    SvaraRadera
  7. Undrande, den är 11½-14 cm,alltså en mycket liten fågel, men dom färdas i stora flockar, det är sällan man har bara en gråsiska, och därför upptäcker man dom lätt då dom kommer.

    SvaraRadera