En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 7 april 2010

Gulsparv


I förra veckan såg jag den första gulsparven vid vårt fågelbord, och då jag skulle leta efter en bra bild hittade jag denna berättelse och bild på Sveriges Ornitologiska Förenings hemsida:


Trots sin skönhet och sitt beskedliga väsen har Gulsparven blivit föremål för mycket ovilja i många länder. I Skottland säger man att han har fans blod i sina ådror. Han kallas också för djävulens fågel, som varje morgon i maj får tre droppar blod från hin håle. Därför river man ner hans bo så fort tillfälle ges och barnen skriker så snart de får syn på honom.



Över hela Skåne och delar av Småland och Halland har man trott att, flyger en Gulsparv över taknocken just då man stiger upp, och innan man fått lägga sängdynan till rätta efter sig, får man gulsot. För att få bot får man äta en stekt Gulsparv eller också koka ett hönsägg i den sjukes urin och sätta upp ägget på taket att ätas av fåglarna.



Trots faran för gulsot har man dock överallt varit rädd om Gulsparven. I trakterna runt Lund ansågs det lika illa att döda en Gulsparv som att skjuta en stork. Fågeln kom också med ett glatt budskap varje år, ty enligt folktron var han den första fågeln som förkunnade vårens ankomst. I Danmark hette det, att när Gulsparven kom var det tid att så korn.

cicicicicicicicicici

9 kommentarer:

  1. mats i träsket7 april 2010 15:13

    Det ser ut lovande då vårfåglarna kommer. Har sett det kommit många arter nu, men gladast blir jag nästan då man får se koltrasten vid frukosten, och i morse var det tre herrar här. Ja sädesärlan är ju kul då hon kommer, men då har jag redan övertygats om att det kommer bli grönt ute även i år......

    SvaraRadera
  2. Mats,någon koltrast har jag inte sett här ännu, men man blir glad bara över att höra att dom är i grannskapet.

    SvaraRadera
  3. ja vad vore våren utan pippibördisarna...??

    SvaraRadera
  4. Allt det där hade jag ingen aning om. Kul att lära sig något nytt.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Imse det finns nog en hel del läsvärt på SOF:s hemsida.

    SvaraRadera
  6. Det var värst vad det fanns mycket att läsa om en sådan liten varelse. De är så söta, vi har bara haft besök av den någon enstaka gång. Inte i år.
    Passar samtidigt på att önska dig välkommen som följare på min blogg.

    SvaraRadera
  7. Tack Monkan och välkommen hit!
    Jag är ingen stor kännare av fåglar men tycker det är roligt att följa dom då dom kommer på våren. Dom som stannar här över sommaren vill man lära sig lite mer om.

    SvaraRadera
  8. Hej Cici
    Det här om gulfinken visste jag inte.
    Koltrasten var min favorit en tid när jag träffade på samma fågel varje dag.
    Nisse

    SvaraRadera
  9. Nisse, genom bloggandet kan man faktiskt få lära sig ett och annat också. Vill man veta mera kan man söka på Sveriges Ornitologiska Förening, där jag lånade texten om gulsparven.

    SvaraRadera