En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 27 april 2010

Handduk, fartkontroll och storspov


Tisdag - baddag.

I dag var det jag som körde, och eftersom jag hade nytvättad bil valde jag att köra över Fällfors på ditvägen, så jag slapp få bilen så smutsig.
Hemvägen gick medelst motorvägen och Drängsmark. Naturligtvis hade jag en sån tur att det var fartkontroll vid skolan i Drängsmark, där det är 30, men jag försöker ju vara laglydig, i alla fall inom bebyggda områden, så polisen kunde vi glatt vinka åt då vi passerade. Jag måste erkänna att på rakor som är 6 km långa och går genom skogen, där är det inte alltid jag håller fartgränsen sommartid. 

 

Efter badet då vi duschat och plockade fram våra badhanddukar för att frottera oss, dök en sån där konstig fråga upp i mitt huvud; Vem uppfann handduken och när?
  Ingen i mitt sällskap hade svar på den frågan, men kanske det finns någon textilhistoriskt intresserad  som vet. I så fall får ni gärna höra av er.


Nu har den kommit, vår fågel, vårt landskapsdjur, storspoven.
En sommar utan storspov skulle vara mycket egendomlig. Den är sommar.
 
Storspoven är världens största vadare. Den har långa ben och en lång näbb som böjer av nedåt. Honorna har ofta urskiljbart längre näbb. Storspoven är ungefär 50-55 cm lång, och har ett vingspann på omkring 100 cm. Den är brungråspräcklig med en smal vit triangel från stjärtens bas upp på ryggen.

 

Förr kallades den vindspov, vindspole, tullare, långnäbba och kovipa.

Dess karaktäristiska starka rytmiskt drillande sång som börjar med några ödsliga och dystra toner är ett välkänt läte i det svenska sommarlandskapet. Dess lockläte är en stark uppåtkrökt vissling även den med en ödslig klang.
Det är en tuff fågel. Jag har sett hur den sprungit i hasorna på tranor som spankulerat på lägdan nedanför oss och letat mat. Spoven irriterade tranorna så mycket den bara kunde, och även om spoven är en ganska stor fågel så ser han tämligen liten ut jämfört med tranan. Då och då tvärvände någon av tranorna och högg efter spoven, men han var snabb och höll sig undan. Troligen hade han ungarna någonstans i närheten och ville få bort tranorna därifrån. En spovunge är nog en munsbit för tranan. 

Honorna flyttar redan vid midsommartid mot söder, eftersom hon lämnar ungarna i hanens vård. Hanarna följer efter i juli och sist kommer ungfåglarna som flyttar i augusti. Alla övervintrar på de Brittiska öarna och längs Västeuropas kuster. De återkommer i mars-april.
 
 

Högsta kända ålder är 31 år och 6 månader.

cicicicicicicicicici



8 kommentarer:

  1. Herre gud vad länge de kan leva! Det visste jag inte!
    :)

    SvaraRadera
  2. Tigris P, sådana är vi västerbottningar!

    SvaraRadera
  3. Cici, jag är ledsen men nu måste jag nog rätta dej!
    Känns inte bra eftersom du levererar så mycket kunskap.
    Storspoven är vårat landskapsdjur. Vår landskapsfågel är Blå kärrhök.
    Som kuriosa...vår landskapssvamp heter Rimskivling.
    Jag visste inte heller att Storspoven kan bli så gammal. Undrar om det är honorna eller hanarna som når den höga åldern...???

    SvaraRadera
  4. Tack Cicci för all kunskap du förmedlar om alla fåglar. Här är det kul att läsa all information, men jag skulle nog inte ta mig för att själmant gå igenom fågelböckerna för att läsa allt det du ger oss, även om jag har många sådana.Det blir bara när det dyker upp en och annan ovanlig pippi som jag tittar i dem.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  5. Inger, vilken himla tur att du rättade mig! Nu har jag ändrat i rubriken också så jag inte lurar någon läsare. Tack för det!

    Beträffande åldern så kan man kanske tycka att honan lever ett lättare liv än hannen, men hur det är med den saken har jag ingen aning om.

    SvaraRadera
  6. Monkan, jag är en lättfärdig fågelskådare och i dag finns ju information att hitta på nätet.

    När fåglarna kommer hit på senvintern - våren märks det väldigt tydligt vid fågelbordet.

    SvaraRadera
  7. Det måste ha varit en landsomfattande fartkontroll ;)

    SvaraRadera
  8. Matianne, det verkar nästan så. Tänk så mycket pengar vi spararade igår!

    SvaraRadera