En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 3 april 2010

Hänsyn tack!

Genom vår by går det ett par milslånga skoterspår. Som hundägare är jag väldigt glad åt dessa spår då det ofta är dom enda ställen som man kan ha hundarna lösspringande. Man får ta det lite försiktigt under helgerna då det är en hel del skotrar i farten, men vardagar är det tämligen lugnt att vandra eller åka skidor på dessa leder.

Denna skoterled passerar vår lilla badsjö, som brukar vara ett populärt ställe för de yngre skoteråkarna att köra racer på vilket är helt okay i vanlig fall men i år är det för mycket vatten ovanpå isen för den sortens sport. Och utanför lederna är det för mycket mjuksnö för att köra, om du inte är en väldigt skicklig skoterförare.

Vid vår badsjö har det uppförts några sommarstugor, jag tror det är fyra stycken, som alltså ligger utmed denna skoterled. Nu i helgen hade en familj bestämt sig för att tillbringa sin lediga tid i sin stuga, fint väder har det ju varit och vackert med all snö om man bor i stan annars.

Då låter man ploga upp vägen ända fram till stugknuten så att man själv och ev gäster kan köra ända fram, trots att det finns en stor plan uppskottat hundra meter tidigare som det går utmärkt att parkera på. Jaha vadå då, undrar ni kanske.

Jo då förstör man skoterleden! Hundra meter barmark är nog inte vad skoterfolket väntar sig mitt på en skoterled!

Nu är ju inte jag skoteråkare men jag förstår ändå inte hur dessa stugägare resonerar då dom gör så där. Förutom att inte skotrarna far väl av att köra på gruset så kommer vägen att fara illa. Det är faktiskt högsäsong för dessa vinterfordon just nu och gästar man ett område några dagar tycker jag att man ska visa hänsyn till dom som bor där året runt!

Samma sak på sommarhalvåret. Då ska man inte avverka små gräsplättar vid badplatsen med trimmer bara för att det ska se snyggt ut. DET VÄXER FAKTISKT ORKIDEER DÄR!!

cicicicicicicicicici


12 kommentarer:

  1. Suck!
    Man undrar ju vad folk tänker på..eller med..
    TRIST!
    :(
    Orkidéer, Kung Karls nycklar som kanske växer där är väl fridlysta?
    ultrasuck

    SvaraRadera
  2. Förresten de flesta orkidéer är väl fridlysta?

    SvaraRadera
  3. Jag tror det Ännelaij.

    SvaraRadera
  4. Det låter som onödiga ingrepp i naturen. Lite hänsyn vore på sin plats.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Hänsyn blir allt mer ovanligt...
    Kanske vi kan sätta upp en skylt: Orkidéer, fridlyst växt!

    SvaraRadera
  6. Imse o Inger, har faktiskt, på allvar, tänkt skriva ut en snygg skylt på datorn (så det ser lite proffsigt ut), plasta in och montera på en träskylt som jag sen till försommaren ska sätta ner där.

    SvaraRadera
  7. Tyvärr så är det allt för många inte tänker sig för. Stadsbo - kanske inte en tanke på att någon behöver vägen för snöskotern.
    Ang din kommentar hos mig angående kyrklighet. Jag har hela min släkt och även min ex-makes släkt långt borta. Jag fick en vän som var troende och gick med i kyrkan ibland och fann att kyrkans traditioner tilltalade mig.Jag skapade helgtraditioner för mig och barnen just för vi var lite "släktlösa". Och på den vägen är det. Min väns tro har jag inte kunnat ta till mig
    men sången,musiken och ibland även predikan - det tilltalar mig.
    Hoppas du kan stoppa marodörererna. Orkideerna ska leva.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  8. Jodå, alla orkidéer är fridlysta. Jag kan nämna att år 2008 anmälde länsstyrelsen i Kalmar elbolaget Eon till åklagare för att de hade röjt vid kraftledningar där det växte orkidéer.

    SvaraRadera
  9. Storsvensken har inget hut och vett i kroppen. Man ska vara rädd om den natur som finns.

    SvaraRadera
  10. Viola, jag har under mina skolår varit mycket involverad i kyrkan, bl a sjöng skolkören ofta där. Gick ur kyrkan vid 18-års ålder. Jag tycker verkligen att det är bra att människor hittar sina egna traditioner, kyrkliga eller ej.
    Orkideerna ska jag kämpa för i sommar!
    Ha en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. MVG, så trevligt att du är igång igen!
    Du ser att din orkideskola har gett reslutat!

    SvaraRadera
  12. Tant Grön, det kan ju bero på bristande kunskap! Men kanske kan man ge dom en vink.

    SvaraRadera