En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 20 april 2010

Myrsteg och badhus


I morse var det sån där underbar skare igen och hundarna och jag gick kors och tvärs på de mest omöjliga ställen. Sådana ställen som man aldrig kan gå på annars därför att det är oländig teräng till exempel.

 Vad som var nytt var att myrstackarna hade tinat fram, och i dom stackar som låg i sol nu på morgonen hade myrorna kommit upp och myllrade våryra omkring. Jag undrar om dom gör som bina, håller sig hela vintern och far ut vid första bästa tillfälle och gör ifrån sig utanför bostaden. Rensningsflyg kallas det inom biodlarvärlden. Man bör inte ha vittvätt i närheten då!

 
Dags att gå hem och få lite frukost i magen och det är bara att snedda över läggdan och promenera över staketet som går i jämnshöjd med snön. Full fart på hundarna, och matte i lite trögare tempo efter.

Straxt efter tio står jag vid vägkanten och väntar på bilen som ska föra mig och övriga badtanter till Byske, och punktligt kvart över tio kommer S.
 
Har ni sett vilken torr fin väg vi har genom byn nu. All snömodd försvunnen. Däremot ovanligt stora sprickor i asfalten, en del en fot breda och mycket långa. Man kan undra om vägbanan har tänkt ge vika helt på vissa ställen.

För att vara en sådan liten by har vi mycket tung trafik. Förutom timmerbilar som kört i vinter, fullastade och med släp, så kommer det dagligen både långtradare och lastbilar till och från båtfabriken. Och så bussen då förstås.

 
Byske bad är inte så stort, men det räcker för oss badtanter att ha gympa i. Bastu finns både för damer och för herrar och så en bubbelpool bredvid bassängen. Det är skönt att sitta där i varmbubblorna efter gympapasset och simningen. I entren finnns kaffeautomat och vid disken säljs godsaker som man kan avnjuta vid den lilla caféhörnan. Men fikat efter badet intar vi på Broselgården, ett par kvarter från badet.

Jag undrar just vad dom tänker där, damerna som serverar, när jag äter pålägget men inte brödet. eftersom jag provar att hålla mig borta från kolhydrater just nu!

cicicicicicicicicici





10 kommentarer:

  1. Så underbart vackert det är där du bor. Det är kul att en sådan mindre ort kan hålla med bad och dylikt. Hur många invånare har Byske? Hur långt ifrån Skellefteå ligger Byske? Tillhör det Skellefteå? Nyfiken är jag, förlåt.

    SvaraRadera
  2. Myrorna är riktigt "våryra" för de har fått för sig att de bor inne hos mig! Blir det fler än de jag sett får vi det inte lätt!

    SvaraRadera
  3. De tänker kanske - dålig uppfostran, äter bara sovel.
    Går det bra med din diet? För mig lite främmande. Jag älskar bröd och potatis.
    Fint bad ni har. Vattengympa är härligt.
    Du bor fint men jag blundar för snön, den måste väl snart smälta bort?
    Kram Viola

    SvaraRadera
  4. Monkan, jag vet faktiskt inte hur många invånare Buske har, men det kan jag ta reda på lite senare. Byske ligger 3 mil från Norrlångträsk och har ett mycket fint havsbad dit det kommer massor av norrmän varje sommar.
    Byske ligger mittemellan Skellefteå och Piteå, kan det vara 4-5 mil morr om Ske-å.

    SvaraRadera
  5. Tigris P det brukar vara dom här pyttesmå svarta myrorna som kommer in i husen på våren. Dom brukar i regel ge sig av då det blir varmare i backen. Om inte får man nog ta till lite mera drastiska metoder!

    SvaraRadera
  6. Viola, uppriktigt sagt tycker jag att det är ganska äckligt med all den feta maten, men jag tänkte testa ett tag eftersom jag hört att så många lyckats gå ner i vikt. Det här är mitt livs första bantningsförsök och jag tror egentligen inte på att banta, mer på att anpassa intaget efter åtgången. Däremot mår min mage bra av fetkosten, eller kanske mer av bristen på kolhydrater, den är inte gasig och uppsvälld som förut. Får väl försöka hitta en vettig balans av det hela så småningom.

    SvaraRadera
  7. Ditt första bantningsförsök...??? Skojar du???
    Hur som helst så klarade jag inte av den dieten...för mig är det mera motion och mindre portion!!

    SvaraRadera
  8. Inger, det känns konstigt att kalla det bantning när man häller vispgrädde i det mesta och är mycket återhållsam med grönsaker och frukt. Men det kanske är så att vi med vår "moderna" kost dragit ner lite för mycket på fett och ökat kolhydratintaget och porttionsstorleken. Jag tycker att jag känner mig mätt längre och blir inte så fort sugen på att småäta.

    SvaraRadera
  9. Här är så kallt att myrorna krupit ner och lagt sig igen.
    Att du kan låta bli brödet när det ligger där framför dig. Strongt gjort! Heja på!

    SvaraRadera
  10. Tant Björn, hade nog varit mycket svårare frestelse om det i stället för en polarkaka hade varit en skiva surbröd.

    SvaraRadera