En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 13 april 2010

Isar och rabatter


Dagens tur och retur till Byske skedde utan missöden. Vattengympan var bra som vanligt, men jag undrar om dom smygsänker temperaturen i vattnet. Det kändes ovanligt svalt i dag. Men har man bara doppat sig och kommit igång med gympan märker man inte det längre.

På senaste dygnet har isarna mörknat betydligt och jag tror inte det är att rekommendera att gå ut på dom längre. Så sent som i förrgår var det skotrar ute på denna is. Överhuvud taget har det varit dåliga isar i vinter. Vanligtvis brukar man kunna gå långa härliga promenader i skoterspåren över träsken men i år har det varit nästan omöjligt på grund av vattnet som legat ovanpå och frusit ojämnt och knöligt.


I rabatten vid husväggen, den som skottats upp nyligen, spirar redan vildtulpanerna. Med tanke på att snöras från taket hamnar precis på denna rabatt, förutom all annan snö, blir man lika glatt överraskad då man skottar upp där och hittar växter på väg upp.


Taklöken har också överlevt denna vinter, bara det inte kommer en längre köldperiod nu när den är framme ur snön. Den får fantastiska blommor på sommaren, trots hundar och barn som trampar där.

Så här långt på dan har jag inte upptäckt någon ny vårfågel så jag lägger in en av vinterns (och sommarens) stamgäster:
 
Domherre

Det latinska namnet är Pyrrhula pyrrhula - vilket betyder, eldröd.

Namnet domherre är troligen ett låneord från tyskans "doemher" och syftar då på dess domarhögtidliga sätt. Enligt en gammal legend har domherren fått sin röda färg då han på Golgata sökte dra taggarna ur Kristi törnekrona. Blodet färgade då hans bröst och har sedan dess fått behålla det. Enligt Småländsk folktro är det ett säkert tecken på snö inom tre dagar, när domherren på senhösten kommer till bebyggelse och äter av trädens knoppar.

cicicicicicicicicici

17 kommentarer:

  1. Tänk det har varit jättedålig is här också i år trots kallaste vintern i mannaminne, men det har ju även varit mycket snö som isolerar. De brukar ploga upp en 5 mil lång bana för skridsoåkare, men det har inte gått att åka i år pga den dåliga isen.
    Vad otroligt duktig du är på fåglar. Ett intresse du har antar jag.
    Ha en fortsatt bra vår där uppe!

    SvaraRadera
  2. Jag har också varit på vattenjympa idag. Ofattbart att 1 grad kallare i vattnet märks genast.
    Ser att det börjar bli vår hos dig också.
    Svanarna är i Bergslagen nu så det dröjer några dagar till innan de är hos dig. Vi brukar åka till Fläckesjön för att titta på detta hav av svannar när de rastar. Tyvärr blir det inte så i år. Vildtulpaner - de måste vara vackra. Kom att tänka på vildcyklamen som väste i olivlundarna i Grekland, det var som en matta i alla röda nyanser.
    Ha det så bra i vårsolens glans.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  3. Tant Björn, jag är inte ett dugg duktig på fåglar, men info går ju att få tag på bara man vill. Men intressanta är dom och framför allt ett härligt vårtecken.

    SvaraRadera
  4. Viola, vildtuplanerna är mycket små men väldigt söta. Jag ska lägga in en bild av dom när dom blommar. Dom gör sig bäst då dom är många.
    Visst är vattengympa en härlig form av motion. Ingen risk för skador eller att man förtar sig, och vill man öka på motionspasset är det bara att simma en stund efteråt.
    Må så gott själv.

    SvaraRadera
  5. Vi har varje år haft en liten återkommande skara på 8 domherrar, ifjol var de bara 6, i år har det inte kommit någon.
    Jag har stor respekt för isar och vatten, skulle inte våga gå på dem i heller.
    Kan det vara vildtulpaner jag har? De är små och rödrosa?

    SvaraRadera
  6. Igår när jag vandrade runt byn så spanade jag efter någon tidig Tussilago , ibland sticker någon tidig lite rackare upp genom snön, men mina ögon fick inte den glädjen ....Ska fortsätta min spaning!

    SvaraRadera
  7. Monkan, mina vildtulpaner är gula och kanske tio centimeter höga. Tulipa sylvestris heter den och enligt förpackningen ska den bli 20-40 hög vilket inte mina blir. däremot sprider dom sig tacksamt. Köpte 4 lökar en gång i tiden och då höll jag knappt på att hitta igen dom på våren!

    SvaraRadera
  8. Inger nu får du vara lite försiktig. I går skrev du att det var dags att höja blicken, i dag letar du efter tussilago. Snubbla inte!

    SvaraRadera
  9. Dessutom Inger, så läste jag just på MVGs sida att du ev ska gå baklänges!!!

    Vad gjorde ni på den där festen egentligen?!!

    SvaraRadera
  10. Ha, ha Cici...du skulle bara veta vad en lantlolla kan bli kollrut i Storstaan!!!!

    SvaraRadera
  11. Tack för alla underbara inlägg om naturen och dess fåglar.
    Nisse

    SvaraRadera
  12. Det är just sånt jag bävar för: att allt som visar sig grönt och fint nu dör när ingen snö skyddar mot kyla och sol .. det har hänt mig så många gånger... Bara hålla tummarna!
    :)

    SvaraRadera
  13. Nisse, man får ta det som finns runt omkring och i mitt fall blir det natur och djur. Jag blir så glad att du uppskattar det.

    SvaraRadera
  14. Tigrid Predikantan, en ny bloggäst, välkommen! Snön skyddar effektivt, annars skulle det aldrig gå att ha någon trädgård att tala om här i växtzon 6.
    Ömtåliga saker får man kanske täcka med väv eller granris mot den första vårsolen så dom inte hinner starta för tidigt.
    Jag ska in och läsa på din blogg lite senare i dag.

    SvaraRadera
  15. Hittat till din blogg. Kul att du förmedlar dina naturupplevelser med fina bilder.
    Såg en del hundtips ochså....

    SvaraRadera
  16. Va bra att du hittade den, Eva, du är så välkommen! Är det något du funderar över ar det bara att skicka in en kommentar.
    Kan tipsa dig om sid 26 februari och 3 mars.

    SvaraRadera
  17. Se, där var ju våra pojkar. Kul!

    SvaraRadera