En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 12 april 2010

Islossning, frösådd och tofsvipor


Vår by ligger mellan två små sjöar, eller träsk som vi säger här uppe, Sörträsket och Nördträsket. Mellan dessa träsk rinner en å, men den kallas inte å utan Älven. Älven rinner ut i Nördträsket och vid utloppet brukar de första svanarna för säsongen hålla till för det är i regel den enda stället där det är öppet vatten. Jag har ännu inte hört några svanar men dom borde komma när som helst.

En liten hobby så här i början på våren är att hacka is på infarten och gången ner mot veahuset. Och nu är det inte mycket kvar, det sista far nog i morgon om det fortsätter att vara plussgrader på dagarna. Tyvärr känner jag i högerhanden att det inte är så bra för mitt "triggerfinger", men kul är det.

Nu börjar trädgårdsarbetet! Har skottat fram planteringen framför huset, och när man väl fått bort snö och is så ligger växtligheten där och väntar. Vildtulpanerna sticker upp någon centimeter, liksom pärlhyacinten och trädgårdsaurikeln har legat grön hela vintern under snön. Så småningom kommer det dagliljor, höstflox och lite annat.


För att hjälpa till lite så att det hinner komma upp under vår korta sommar ska jag förså en det grönsaker och blommor. Allting är förberett det är bara själva jobbet kvar.



Tofsvipa med en rödbena i bakgrunden
 
I morse när jag rastade hundarna såg jag det första tofsvipeparet nere på läggdan vid Nördträsket. Tofsvipan heter på latin Vanellus vanellus - vilket betyder, sädesvanna. Syftar på ljudet som tofsvipan orsakar när den flyger och ändrar riktning, vilket enrirar om ljud som uppstår då man skakar om en sädesvanna för att rensa säden.

Tofsvipan har i olika delar av Sverige olika namn. I Halland kallas den för säavipa, i Skåne såkaja, tikråka(Västergötland) och bläcko (Gotland). När man i Skåne ser fågeln vid det första vackra vädret i mars, säger man att nu har man bara "vibevintern" eller "vibefnysan kvar. I Västergötland säger man att lägger vipan sina ägg högt, får man en våt vår och sommar.

Inom magin måste Tofsvipan haft en betydande roll, eftersom det enligt gammal svensk folktro, i Sörmland, påstås att om man förvarar ett viphjärta i vänstra skon då man spelar om pengar, vinner man alltid. Ett annan uppfattning från samma plats var att "kan man i ett vipbo finna en sten med många färger, blir man osynlig om man bär denna sten på sig."


Uppgifterna om tofsvipan har jag hittat på SOF:s hemsida.

cicicicicicicicicici

11 kommentarer:

  1. Dina beskrivningar om fåglarna tycker jag är kul att läsa.
    Frösådd är spännande, tyvärr har jag inte plats nu för det vi har inget trädgårdsland längre.
    För några år sedan hyrde vi en kolonilott där vi odlade potatis, jordgubbar och bönor mm.

    SvaraRadera
  2. Roligt att du uppskattar fåglarna. Har tänkt skriva lite om dom som dyker upp här under våren-försommaren. Dvs i den mån jag hittar lite annan information än häckningstider och sånt.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också din fågelinformation. Angående frösådden ...njae....håller mig nog till Pelargonia-pinnarna, som blivit riktigt fina nu.

    SvaraRadera
  4. Bättre en pelargonpinne än tio persiljekvistar kanske, Inger

    SvaraRadera
  5. Svanarna är på väg - passerade just nu Rämshyttan :)

    SvaraRadera
  6. Gubben, då ska jag ut och lyssna. Dom brukar låta långt innan man ser dom.

    SvaraRadera
  7. Visst är det härligt med allt som lever upp när våren kommer. Har börjat hänga ut tvätten, och det är den bästa doft som finns! Nästan all snö är borta här nu och dagarna blir längre. Tussilagon sticker redan upp i dikeskanterna.

    SvaraRadera
  8. Cici: Kolla på www.klockargarden.com

    Kul läsning om Tofsvipan!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Marianne, har funderingar om att skotta mig ner till torkvindan, men .. Det är mer än dubbelt så långt som till grillringen. Avvaktar nog några dagar. Men visst lukta det härligt om tvätt som torkat utomhus.

    SvaraRadera
  10. Imse, tack för länken. Jag har varit in som hastigast och kollat, men ska ta en grundligare titt lite senare.
    Roligt att du gillar texten om tofsvipan.

    SvaraRadera