En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 21 april 2010

Lite av varje-onsdag

Det blev tidig uppstigning i morse för vi skulle vara hos revisorn klockan nio och det tar en stund att åka de fyra milen in till Staan (lokal benämning på Skellefteå). Dessförinnan skulle hundarna ut på en promenad, och det var då jag fick syn på detta solfenomen, som tyvärr var lite svårt att fånga på bild, men det är så kallad bisol. Det ligger som en regnbåge i en halvcirkel runt solen, och på varje sida om solen finns två svagare solar i samma höjd som den riktiga solen. Det där uppstår då det är iskristaller i atmosfären som ljuset bryts igenom.

Revisionsbyrån ligger i närheten av stans gamla stationshus som numera fungerar som något helt annat eftersom persontrafiken är nerlagd för ganska länge sedan, endast godstrafik går till Skellefteå nu för tiden. Tyvärr!
Efter stadsbesöket och lunch var det dags för en lite längre promenad. Skaren bar fortfarande på skoterspåren och hundarna och jag vandrade in i skogen. På ett ställe hade ett skogstroll börjat titta upp, förvånande välfriserad efter den långa vintern under snön.

Här ligger jättestenarna som trollen kastat för mycket länge sedan då dom, liksom ödlorna, var mycket större än dom är i dag.

Även det som är dött äger sin skönhet, eller..? I alla fall gör dom nytta där dom lämnats kvar på hygget, både för fåglar och insekter.

Änligen kan hundarna börja ägna sig åt sin favoritsyssla, att klättra upp på stenarna. Ju högre desto bättre. Att detta blev så populärt beror  på att Cilla (lagotton) fick godis i början då hon vågade sig upp, så nu ska hon upp på varje större sten hon får i sikte. Vissa stenar är favoritstenar och där förväntar hon sig fortfarande godis (en kvars Frolic). Och Helen gör förstås som Cilla, inte vill hon vara sämre. Ibland går hon dock bet beroende på att Cilla kan hoppa så mycket högre om det är branta stenar.

Tänk vilka fina elstolpsskyltar dom gjorde förr i tiden!

Men jag undrar vad en elektriker skulle tycka om den här anordningen?

Hemma igen! Det blev en riktigt lång och härlig promenad och nu ska det bli gott med en mugg te och kanske en Sudoku så att benen får vila en stund.

Men maken han har fullt upp. En av bilarna ska snyggas till och stor skillnad blev det, för före tvätten var den mera ljusgrå än mörkblå och man fick passa sig för närkontakt, det gråa smittade.
Om en stund ska han dock slå sig ner i favoritfåtöljen framför tv:n och se på kvällens hockeymatch.

cicicicicicicicicicic


13 kommentarer:

  1. Vilken händelserik dag du haft!
    Jag tackar för upplysningen om bisol, det visste jag inget om.
    Man lär sig något nytt (nästan) varje dag...

    SvaraRadera
  2. En av fördelarna med detta bloggeri är väl just det att man lär sig nya saker hela tiden, byter erfarenheter med nya bekantskaper över hela landet.
    Hoppas att din hand mår bättre i dag. Jag menar, hoppas att båda dina händer mår bra i dag!

    SvaraRadera
  3. Ja, förr behövde man klacka om skorna ... och gjorde det ... numera är de flesta slit och släng för det kostar mer att klacka nytt! Ett exempel *ler*

    SvaraRadera
  4. Tigris P, jag tänker så det knakar, men jag undrar i alla fall om du inte kommenterar på fel blogg. Handlar det om graningekängor kanske?

    SvaraRadera
  5. Dina hundar lever ett gott liv hos dig. GI och all denna motion bör vara rena dynamiten även för dig...
    Har provat men upptäckte att min hjärna har ett behov kolhydrater.

    SvaraRadera
  6. Eva, jag tror att allas hjärna behöver kolhydrater, frågan är väl kanske HUR MYCKET. Nu har jag bara provat det här i tio dagar, men vad jag konstaterar så här långt är att min mage inte alls känns uppsvälld som förut och att jag gått ner 1,8kg.

    SvaraRadera
  7. Oj då! Ja, det var kanske långsökt: jag tänkte på det du skrivit om t.ex gamla skyltar som gjordes förr! *ler* Förr var det mesta mycket bättre!

    SvaraRadera
  8. Tigris P, ibland hjälper det inte även om man tänker så det knakar i träskallen.
    Förr i tiden fanns ju inte maskiner i samma utsträckning så mycket blev gjort för hand. Vilket vi uppskattar i dag, men som kanske inte ansågs så fint på den tiden.

    SvaraRadera
  9. Men se så mycket snö ni har! Här finns det en fläck här och där, men de är inte många. Vårbruket är i full gång nu...

    Kramar från Pennelina :-)

    SvaraRadera
  10. Pennelina, jag hörde på väderrapporten i dag att delar av Östergötland hade fått 12 cm snö. Jag tror det känns värre än att som här snön sakta tynar bort. Ha det bra mellan snöfläckarna!

    SvaraRadera
  11. Jasså, är det dit den for ... men det är så glädjande, för ni behöver väl den eller hur? Jag tror att vi kommer att få en dunder sommar men just nu är det svårt att hålla temperaturen: stänga av alla element, sätta på ...osv och det kostar ju !
    :)

    SvaraRadera
  12. Men! En norrlänning, så trevligt :)

    SvaraRadera
  13. Malin, jajamen, ni för tiden i alla fall. Från början är jag en äkta stockholmare, men flyttade till Skellefteå för 27 år sen.
    Du är, norrlänning eller inte, välkommen till min blogg.

    SvaraRadera