En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 28 april 2010

Nu blommar det!

 
Nu blommar det i Lindgrens rabatter! I alla fall i en och i alla  fall en blomma. Men dom är på gång, det fattas bara lite mer värme och några solskensdagar.  De björkar som står i gynnsamma lägen börjar få svällande knoppar, videkissarna blir allt fler och ett och annat grönt grässtrå går att finna.
  Det var intressant att se vilken effekt askan jag strödde ut hade haft på snötäcket. Bra att veta om man vill snabbtina snön någonstans någongång.

Hundtjärns is börjar så sakteliga riva.  Badbryggans del utanför badstenen är helt framme, bord och bänkar tittar fram genom snötäcket, fåglarna i skogen kvittrar och det blåser en iskall vind.
Tvätten torkade bra i den blåsten, men det gäller att inte tappa taget om den rena tvätten för marken under torkvindan är ett enda stort slabb just nu.

Är som i valet och kvalet om jag ska redovisa mitt försök till självporträtt. Jag, som så många andra, tycker att jag ser så konstig ut på bild, inte alls som man känner sig att man ser ut. Men det är väl det där att skalet bara blir äldre och äldre medans innandömet tycker sig ha stannat någonstans mellan trettio och fyrtio. Nåja, alla i byn vet ju redan hur min nuna ser ut och ni andra får väl försöka att inte bli alltför chockade.

Ha en lugn och skön onsdagskväll!

cicicicicicicicicici



23 kommentarer:

  1. Nä du, jag blir inte ett dugg chockad. Är van, tittar ju mig själv i spegeln då och då.

    Vad mycket prisrosetter du har förresten.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad, det är inget "konstigt på dig eller med dig! Däremot är det där med att byta skal ... en affärsidé kanske? I stället för farliga nervgifter bl.a? *ler*

    SvaraRadera
  3. Ser att det växer o gror även i eran landsända :)
    Och vilka massa rosetter!
    Snygg inramning på en snygg kvinna ;)

    SvaraRadera
  4. Imse, det är hundarnas skönhet och duktighet som prisats, inte min. Men hundarna dom bryr sig varken om skönhet eller prisrosetter.

    SvaraRadera
  5. Tigris P, ibland glömmer man bort att man är så gammal som man är och då kan det bli en chock när man plötsligt får syn på den där människan i spegeln.
    Nervgifter och skalpeller får nog vara för min del. Ska fundera på det där med skalet. Hm.

    SvaraRadera
  6. Jo, nu händer det saker i naturen i en rasande fart. Mina hundstigar och små skogsvägar är helt plötsligt framkomliga igen. Och jag ser att ni inte ligger långt efter! Vårvädret menar jag :D

    SvaraRadera
  7. Ancan, det växer väldigt mycket i den här delen av landet också, det kommer bara lite senare och försvinner kanske tidigare än söderut.

    Rosetterna tillhör mina hundar genom åren och ha just nu hamnat på toan för att förvilla för främmande att det är bucklor på tapeten där inne.

    SvaraRadera
  8. Vilken fin inramning av ett fint porträtt. Ja nu händer det saker hos er också, snart är ni ikapp.
    God natt

    SvaraRadera
  9. Måste bara berätta att det första Gino sa när han kom hem var att han tyckte det var en väldigt trevlig kvinna som lämnat trevliga kommentarer på min blogg... kan ha mena den där du skrev om hans charm, tro? =)

    SvaraRadera
  10. Cici, hur har du gjort för att ta en sådan fin spegelbild???
    Du har så rätt när du säger att innandömet och det yttre inte är synkroniserat efter 25....
    Var rädd om blomman så kommer det snart fler!

    SvaraRadera
  11. Härligt när vintern börjar ge vika och värmen återkommer.
    Och inte sjutton ska man byta ut skalet. Nä det det är vackert. Det ska väl synas att man har levt. Att man har haft ett liv. Människor som ser ut som 30 fast de kanske är det dubbla är inte vackert enligt mig.
    Du är så fin precis som du är!

    SvaraRadera
  12. Monkan, tack. Snart är dag dygnet runt och det har växtligheten svårt att stå emot.

    SvaraRadera
  13. Gubben, det är en skön känsla när man får fast mark under fötterna i stället för att glida omkring i halvsmält snö.

    SvaraRadera
  14. Marianne, jag står för vad jag skrev.

    Läste förresten i vår dagstidning Norran i dag om den där symaskinsannonsen och hajade till. Tyckte det var konstigt att två personer kunde ha exakt lika dana erfarenheter, så då gick jag in och läste ditt inlägg en gång till, och förstod!

    SvaraRadera
  15. Inger, den egentliga anledningen till att jag ställde mig där och tog en massa bilder på mig själv var att jag ville se vilken inställnig som funkade bäst utan blixt. Om jag vill ta en närbild på en av hundarna inomhus så hinner dom alltid blunda först pga blixten som startar först. Den inställning som var bäst hette ISO (Ta skarpa bilder utan blixt i svag belysning)

    Jag ska snart ut och sjunga lite för krokusen så den manar fram resten av gänget så att dom får se vilken tok det är som bor här.

    SvaraRadera
  16. Tant Björn, det är nog säkrast att inte segla under falsk flagg.

    SvaraRadera
  17. Sjung inte: Sov du lilla Videung....ta istället upp Amaryllis!
    jag ska prova ta lite bilder utan blixt, är tveksam om min lilla skitkamera fixar det lika bra som din.

    SvaraRadera
  18. Tjusig ram till tjusig dam! (där fick jag till det!)

    SvaraRadera
  19. Du tar risken att min blogg ... ja, du vet, jag skvallrar bara man kittlar mig! *ler*

    SvaraRadera
  20. OsloSkånskan, du har poetiska anlag ser jag. Nu har jag läst många kommentarer av dig på andras bloggar, men jag är lite osäker på om du hälsat på här förut. Om inte, är du hjärtligt välkommeni alla fall. Med eller utan rim.

    SvaraRadera
  21. Tigris P, det lär ju ska finnas en sökmotor som spanar över hela världen efter vissa ord. Men om man ska tro på det är en annan sak.

    SvaraRadera
  22. Men jisses så mycket snö ni har kvar! Och det är så lustigt när man kan se snö och vårblommor och humlor samtidigt! Och t.o.m. huggorm och snö! Och det är roligt att läsa hur naturen liksom vaknar och lever upp mer nu framåt vår.
    Haha, nej, inte slog vi in nubbarna själv. Vi lämnade bort den till renovering, så den är totalrenoverad, fast det är ca femton år sen! Det är ett arvegods som jag och mannen är väldigt förtjusta i. Och den är skön!
    Ha det så gott!
    Hulda

    SvaraRadera
  23. Hulda, inte är det så farligt med snö nu inte. Den töar nog bort ganska fort nu, särskilt som det har blåst en hel del.
    Det är inte alla möbler som man fäster sig vid på det där sättet.

    SvaraRadera