En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 11 april 2010

Säkra vårtecken

Ett välkänt vårtecken är det ljud som hörs på många ställen nu. Det surrar, det dunsar, det tjuter. Just det , vedkapning och klyvning är igång för fullt.
Den här bilden är dock från i fjol för i år har just vårt hushåll ingen ved att ta hand om. Vi har så mycket på lager att vi klarar oss minst ett år till, även om sönerna kommer att behöva en del.

Ett annat vårtecken är det här:

Nej det är inte en jordbävning på gång, det är bara den vanliga "vårsprickningen". Det brukar gå ihop sig lite så småningom, och ännu lite senare brukar vägverket komma och fylla igen det som är kvar av sprickan. Men om man är ute och cyklar den här årstiden får man se upp annars kan det gå illa!

Ytterligare ett vårtecken:

Jag har bestämt mig för att gräva fram grillringen. Gången fram till själva ringen är säkert tio meter lång och sen ska själva grillplatsen fram. Varje år skakar min gubbe på huvudet då jag tar skyffeln och börjar gräva, han tror aldrig att jag kommer att orka ända fram. Men det brukar gå även om jag får ta det i två etapper och så blev det i år också. Så nu är det bara att hämta några vedpinnar, lite korv och sätta igång att grilla.


cicicicicicicicicici



10 kommentarer:

  1. Tja, vad ska man säga om sånt? Grillplatsen ser i varje fall inbjudande ut.

    SvaraRadera
  2. Vad snö, trogen vinner - nu blir det väl korvgrillning.
    Jag måste erkänna att jag ligger efter med läsningen av dina inlägg. Nu är jag fatt.
    Jag har haft en trevlig stund här hos dig.
    Det är ett problem med förvaring av pengar när man är utomlands. Jag har råkat ut för plånboksstöld i Prag. Den fick jag inte tillbaka.
    Hela reskassan var inte med, cirka 500 kronor.
    Medan du har grävt i snön har jag tagit en promenad i vårsolen. Jag var tidigt ute. Herr är på kurs hela dagen. Min son som bor i Landvetter
    ringde nu - de hade 16 grader varmt, citronfjärilar och humlor flög bland buskarna.
    Våren kommer nog snart till oss också.
    Ha det så bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  3. Mvg, kanske inte så mycket att orda om, men för oss är det våren, helt klart.

    SvaraRadera
  4. Viola, ser precis just nu den första staren vid vårt fågelbord. Jag får ta och slänga ut ett par äppelhalvor till honom.
    Man kan ju tycka att det är konstigt att man bosätter sig så här långt norr ut, men det finns fördelar med det också. Helt klart kan man känna sig lite avundsjuk på dom i södra delen av landet ibland när man hör hur långt dom har kommit.

    SvaraRadera
  5. Oj har du fortfarande så mycket snö??

    SvaraRadera
  6. Imse, jo här finns det gott om den vita varan, men nu går det fort. I dag har det varit +8 grader och jag och gubben har turats om att hacka loss is från infarten. Snart är det barmark där.

    SvaraRadera
  7. Herregud, har ni så mycket snö fortfarande. Svårt att fatta för en skånska, vi har haft 14 grader idag.

    SvaraRadera
  8. Monkan, vi har haft det varmt och skönt också, +8, och suttit ute hos grannen och fikat kaffe med våfflor. Det är lika svårt för oss att fatta att ni hunnit så långt i Skåne.

    SvaraRadera
  9. Du milde tid vad snö. Måste säga att det var en bravad att skotta så mycket, du måste vara stark som en oxe.
    Önskar dig många härliga vårdagar framöver.

    SvaraRadera
  10. Tant Björn, en del betalar pengar för att gå på gym, andra skottar snö och gräver i rabatter.
    Ha det bra i vårsolen du också!

    SvaraRadera