En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 14 april 2010

Sångsvanen

   Sångsvan

Namnet nämns första gången 1835. ”Sång-” syftar på artens vittljudande rop. Arten har också kallats för vild svan.

Gunnar Brusewits skriver att den poetiska uppfattningen om svanesången var att den var glad och förtröstanfull. Det berättas att när Sokrates vänner frågade honom om han oroade sig för döden, svarade Sokrates : ”Jag gör som den döende svanen – Jag fröjdar mig!”
Det fanns dock forskare, som i sin strävan att finna ett verklighetsunderlag för den romantiska vidskepelsen, påstod att svanen lät höra sitt klangfulla rop när han frusit fast i isen eller på annat sätt tillfogades smärta.

Sångsvanen jagades ivrigt i Norrland på 1800-talet bl.a. genom att sätta ut rävsaxar åt dem i vakarna. Av skinnet gjorde man mössor och köttet åt man eller så skickade man det till en korvfabrik i Vadstena. Numera skyddar man svanarna och stora belopp har används för att utfodra dem.

En gammal småländsk vidskepelse sade att om man räknade svanarna i en plog så skulle de råka i oordning.

P.g.a den intensiva jakten under 1800-talet minskade antalet sångsvanar drastiskt och fram till 1960 fanns uppskattningsvis endast 20 par kvar i nordligaste Lappland.
Tack vare fridlysning och utplantering av svanar har beståndet sedan ökat kraftigt. Antalet häckande sångsvanar i dag torde vara närmare 4.000 par.

Bild och text har jag lånat från SOF:s hemsida.

cicicicicicicicici

5 kommentarer:

  1. Det är något visst när svanarna kommer flygande, ljudet kan man inte missta sig på.
    Otroligt vackra fåglar.

    SvaraRadera
  2. Dom sjöng för mig idag också under min morgon promenad....en vacker serenad!!!!

    SvaraRadera
  3. Inger är inte du i stan i dag?

    SvaraRadera
  4. Monkan, ett riktigt vårtecken för oss, men man kan verkligen undra var dom ska hitta öppet vatten. Man blir lika förundrad varje år.

    SvaraRadera
  5. Inte Staan, ska vila mig från stadslivet till imorgon, på hemvägen ska jag passa på att kidnappa två små gullungar från Kåge....så det så.

    SvaraRadera