En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 26 april 2010

Tungan rätt i mun


Tystnaden har lagt sig här i stugan, men det susar för fullt i mina öron. Man märker direkt om man är trött för då slår tinitusen till värre än vanligt. Jag får väl försöka komma mig i säng i skaplig tid i kväll.
Kan man vara annat än salig då man får sitta i farfars traktor. Men det gäller att hålla tungan rätt i mun, eller i mungipan kanske. Andra aktiviteter som man kan dra in vuxna i är cykelträning, legobyggande, möblera dockskåpet i Holgers, och så läsa böcker förstås. Det gäller att hålla igång dom stora människorna så dom inte slöar till.

Om vi själva roat oss med barnbarn så har grannen mitt över vägen (dom får kalla oss faster och farbror om dom är snälla) roat sig med skorstensrivning.


Drama i fyra akter:
 
 

 
     
      Slutet gott, allting gott! Alla kom ner välbehållna. Utom skorstenen.

cicicicicicicicicici


 

14 kommentarer:

  1. Kan man få lite detaljer..? Det verkar vara precis som det vi ska göra. Var det krångligt? Satt det fast "på vägen upp"?

    SvaraRadera
  2. Tigris P, sonen i familjen är hissmontör så han är nog van att klättra och klänga.Det kanske var värre för far hans T och morbror P, de lite äldre herrarna.

    SvaraRadera
  3. Marianne, jag kan höra mig för, men det såg inte allt för besvärlig ut.

    SvaraRadera
  4. Visst kan barnbarn hålla en i gång. Tyvärr går tiden så fort, ett tu tre så är de tonåringar.
    Och då går jag och oroar mig för allt som kan hända dem. Det var lite lugnare när vi var unga.
    Ja, det gäller att veta vad man gör när man är uppe på taket.
    Ha det så bra
    Kram Viola

    SvaraRadera
  5. Ja du har då haft fullt upp!
    Men nu är det måndag så du kan vila dej lite.

    SvaraRadera
  6. Hej

    Oj vilket projekt med rivingen av skorsten. På något vis gillar jag både byggen och rivningar hav hus eller delar av hus. Det har alltid intresserat mig, och ibland kan jag sitta länge och kolla när ett hus rasar eller växer.....skortensrivningen skulle vara intressant att vara med på.

    SvaraRadera
  7. Viola, jag har inte riktigt glömt hur det var då de egna barnen var tonåringar, särskilt dottern, sladdbarnet. Då är det inte bara att lyfta upp dom och ta dom under armen, även om dom protesterar. Dessutom brukar det vara slut på kramar och pussar då.

    SvaraRadera
  8. Skånegrabben, du hade säket fått hjälpa till om du hade varit här. Min gubbe börjar prata om att våra fasader ska tvättas och målas om. Du har väl inte vägarna förbi?

    SvaraRadera
  9. mats i träsket27 april 2010 10:19

    En rök mindre i byn då, förr länge sen utgavs väl storleken på byar genom antal rökar?? Såg ut gå smidigt, som allt andra gör.

    SvaraRadera
  10. Inger, måndagen var fortfarande en dag fylld av barnbarnet Leo och hans bravader. Han och hans pappa for hem till Lycksele på måndagskvällen.
    I dag har halva dagen gått till vattengympan, men nu ska det nog vara lugnt ett tag.

    SvaraRadera
  11. Mats, precis det där uttrycket kom för mig då jag såg dom ta ner skorstenen. Det är konstigt att det alltid ser ut att gå så lätt då andra gör saker!

    SvaraRadera
  12. Det som inte är så bra med många blommor är att det finns så mycket att vattna *ler*!

    SvaraRadera
  13. Tigris p, i mitt hem får dom vara tacksamma om dom får något vatten. Bara dom härdigaste överlever. Nåja, det kanske var en liten överdrift.

    SvaraRadera