En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 1 april 2010

Vårgäster


Grönsiskan  har anlänt,
inte en utan dom kommer i stora flockar. Jag tyckte jag skymtade en gråsiska också, men jag kan ha sett fel. Annars är det en salig blandning vid fågelbordet just i skrivande stund: hackspett, domherre, grönfinkar (som redan har börjat slåss), talltita, blåmes och pilfinkar. Men antalet fåglar har varit litet i vinter, i alla fall hos oss. Jag har hört grannar klaga också. Den stränga vinterna kanske har tärt hårt på tättingarna.

Men ingen påskkärring ännu! Tänk om jag måste äta upp allt godiset själv - ja med gubbens hjälp förstås, och vad gäller godis kan han vara mycket hjälpsam.

cicicicicicicicicici

10 kommentarer:

  1. Jag har haft massor med fågelbesök i vinter, men många har knappt sett till någon fågel.

    SvaraRadera
  2. Imse, här korsar kommentarerna varandra. Var just inne och skrev en kommentar på din blogg.

    Småfåglarna håller ju gärna ihop i flock under vintern och stannar väl där dom tycker det är gynnsamt. Här har dom varit i perioder men inte så många som dom brukar vara.

    SvaraRadera
  3. Pippibördisarna är på G...och dom som har kretsat runt oss borde vara mätta .... vi är inne på FEMTE säcken solrosfrön!

    SvaraRadera
  4. Glad Påsk i vinterlandet!

    SvaraRadera
  5. Inger, det kan bero på den typ av fröbehållare ni har också. Det rinner ut onödigt mycket på marken har jag märkt då jag provat ha den typen.
    Jag har ett sånt där som ser ut som ett hus och då håller sig fröna kvar där.

    SvaraRadera
  6. Tack det samma Gubben!

    SvaraRadera
  7. Kanske är våren på väg ändå. I många år lyckades jag lura min man att jag var bra på fåglar. Om det var någon fågel han inte kände igen så sa jag med kännarmin att det var en nötväcka. Det fungerade länge, men sedan upptäckte han att mina nötväckor såg rätt så olika ut...

    SvaraRadera
  8. Tant Grön, kan man inte så gäller det att hålla masken och låtsas. Är det inte så många av politikerna gör?

    SvaraRadera
  9. Jo. Och jag är ju politiker. Eller ja. President är jag, i min bloggrepublik. Tyvärr så har jag tappat tron på politikerna i den verkliga världen. Och det är ju knepigt, när det är valår och allt.

    SvaraRadera
  10. Tant Grön, man skulle få göra som då man köper lösgodis, plocka lite av det göttesta.

    Men allvarligt talat, det blir inte så lätt att ta ställning i höst. Sett globalt har vi väl ändå någorlunda vettiga politiker.

    SvaraRadera