En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 20 maj 2010

Vårsådd




Äntligen kom vägverket och lagade vägen. Ovanligt stora sprickor har det varit i vår och det kan ju bero på att vi har mycket tung trafik genom byn. På vintern är det många timmerbilar och året runt, utom på semestern, är det åtskilliga lastbilar som färdas till och från båtfabriken.

  













Hundarna tycker det är härligt att få komma till vattnet och svalka av sig. Cilla gillar att hämta pinnar och transportera in dom, men i vattenbrynet står Helen och tar över. Det spelar ingen roll att det var ett stort vedträ denna gång, hon stjäl alltid det Cilla för med sig in.


Jag fick för mig att jag skulle doppa tårna i vattnet för att känna hur kallt det var och jag var beredd på att jag skulle hissna av kylan. Döm om min förvåning då det kändes riktigt skönt, så där som det brukar kännas i vattnet en sommardag. Det är faktiskt  bara 13 dagar sen Cilla gick ner sig genom isen här!
         
               
När jag kom hem funderade jag på att ta in lite rabarber för att prova göra en rabarberpaj med Steviasötning. Nu blev det inte av, det kom annat emellan, och det är konstigt vad en dag går fort. Rensning av rabatten på baksidan var också inplanerad men inte heller det blev av. I stället blev det plantering och sådd i grönsakslandet. Squashplantorna började se ut som om dom längtade ut ur sina små krukor, så jag började med dom, tio stycket och en ny gröda för mig.
Sen planterade jag den försådda persiljan, dillen och broccolin. Jag fick en massa broccoliplantor över som jag måste försöka få ner i en annan plantering jag har, men det får bli i morgon. Till sist frösådde jag rödbetor, morötter, sparrissallad och rädisor i mitt lilla grönsaksland som fick stå tomt i fjol sommar. Lusten kom aldrig och på slutet av sommaren växte det fullt med ogräs där. Då djupgrävde jag hela landet, rensade bort vartenda ogräs, varenda rot jag hittade och la på en markväv. Det har fått stå så ända tills i dag då jag tog bort väven. Då var jorden varm och god, fortfarande lucker och bara något enstaka blekt ogräs, som genast togs bort.
                                 

Precis då jag var klar kom det några regndroppar, vilket bara kändes skönt i värmen. Hela dagen från det jag klev upp och till nu, har jag varit klädd i shorts och linne, ändå har svetten lackat. Men det kändes att det kom lite svalka med en ökande vind, molnen hopade síg och så en plötslig åskknall.    

    

När åskan går får man skynda sig att dra ut sladdar både här och där, datorn, tv:n och telefon/faxen, annars kan det bli dyrbart. Det blev inget långvarigt åskväder, det drog snabbt vidare men luften blev lite svalare.

Den planerade strykningen får anstå till i morgon, liksom så mycket annat dessa bråda dagar, för nu är det dags att krypa i säng och kanske hinna läsa en stund innan ögonen faller ihop.


cicicicicicicicicici

16 kommentarer:

  1. Så fint du har Cici. Måste nog komma förbi för en visning!
    Tänk att hundarna alltid fastnar på bilderna man tar, om så bara i ett hörn.
    Tur att Cilla tog sig upp ur vaken, Lisa räddade livet på Morris när han var valp, han försvann under isen.

    SvaraRadera
  2. Vad härligt med fotbad. Varmare hos dig än här i södra Närke

    SvaraRadera
  3. Hej Cici
    Visst är det trevligt med trädgårdsland, även om det kan bli mycket jobb med det.
    Ha en trevlig pingst!
    Nisse

    SvaraRadera
  4. Eva, fint och fint... Jag har en gammal åkerplätt full med ogräs som jag gjort några rabatter på. Jag för en kamp mot ogräset varje sommar, och förlorar för det mesta, men vi har aldrig gjort någon riktig gräsmatta och då finns det ju där hela tiden.
    Du är så välkommen!

    SvaraRadera
  5. epsilon, varmt har vi verkligen haft och Hundtjärn är en liten sjö som värms upp fort. I dag känns det lite svalare i luften, men det är fortfarande shortsväder.

    SvaraRadera
  6. Nisse, det är roligt om man lyckas och får plocka in egna grönsaker. Ett potatisland har vi också förstås, men det är maken som sköter det. Jordgubbslandet kompletterar det hela.

    SvaraRadera
  7. Jag har tänkt sätta sockerärter vid stugknuten...men bara tänkt än så länge.

    SvaraRadera
  8. Inger, visst är det tanken som räknas?! Förresten vilken stugknut? Någon borta vid älven eller här i byn?

    SvaraRadera
  9. Vid stugan...eftersom det är där jag kommer att vistas i sommar!

    SvaraRadera
  10. Ja, nu är det till att vara med på noterna, annars blir det dyrt...

    Kramar från mig :-D

    SvaraRadera
  11. Pennelina, jag förstår att ni har haft en hel del åska hos er. Hoppas att ni inte fått ta "några smällar" av det.

    SvaraRadera
  12. Nej, jag är alldeles för harig för det ;-) Däremot är jag inte rädd för åskan, tack och lov!

    Kram!

    SvaraRadera
  13. Så trevligt du har det! Och tänk att vovvarna badar. Jag som har en vattenhund badar inte!! Och han som är så varm av sig. Och så flitig du är med sådd av grönsaker. Men jag får skylla på hälsan, att jag inte orkar... tur det... hihi...
    Och jag vill också ha en hammock! Det är så skönt, men vår gick sönder och det har inte blitt någon ny. Ha det gott!
    Hulda

    SvaraRadera
  14. Hulda, inte bara hundarna badar utan flera av barnen i byn har doppat sig redan.
    Cilla simmar inte om hon inte får en pinne att hämta, däremot tycker hon om att gå så pass långt att hon blöter magen.

    I fjol blev det inte så mycket som en dillkvist, hade helt enkelt ingen lust. Men i år kom lusten tillbaka.

    Kanske det blir en ny hammock för dig i sommar?

    SvaraRadera
  15. Oj vilken odlarflit. Squash har jag tidigare odlat. Det blev stora skördar som jag delade med mig av. Visst är det underbart med badhundar. Vår lille rackare (ingen vattenras) fick börja som liten valp och han förvånar alltid omgivningen när han springer i galopp ner till vattnet.

    SvaraRadera
  16. Dom flesta av mina hundar har nog gillat att plaska i vattnet. Den fegaste var nog schäfertiken jag hade, men hon var pinntokig och kunde inte motstå en kastad pinne, även om den landade långt ute i vattnet.

    SvaraRadera