En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 25 maj 2010

Åsa Larsson: "Till dess din vrede upphör"

Jag ska säga med en gång att jag gillar Åsa Larssons böcker. Jag har hennes två första, "Solstorm" och "Det blod som spillts", men den tredje, "Svart stig" har jag inte läst. Denna bok i pocket är på 327 sidor och kostade på Adlibris 39 kr.

Här är det spänning från början till slut, mest på slutet då förstås. Ett par ungdomar bilar upp till en fjällsjö för att dyka i den ännu isbelagda sjön. Dom har hört talas om att ett tyskt flygplan troligen störtat här under andra värdskriget. Bilresan, det unga förälskade paret och äventyret som väntar, skildras ljust, men ändå känner man vibrationer av att något obehagligt kommer att hända. Vilket det också gör.

ÅL har en förmåga att levandegöra personerna i sina berättelser, och dom blir aldrig fler än att man kan hålla reda på dom. Däremot är inte jag så där övermig förtjust i greppet med döda människor som på andars vis deltar i berättandet.

Och så är författaren en natur- och hundälskare vilket ger ett plus i kanten hos mig, förstås!

En lättläst, i detta fall lagom tjock och mycket spännande bok, som kanske inte går till historien eller belönas med nobelpriset, men i alla fall varmt rekommenderas av mig.

cicicicicicicicicici

4 kommentarer:

  1. ÅL är makens absoluta favorit. Jag har ett stående uppdrag att alltid köpa hennes böcker. Jag har bara läst hennes två senaste. Jag tror att jag kanske mest uppskattar de norrbottniska/tornedalska miljöerna och igenkännandefaktorn. Jag bodde i Gällivare/Malmberget på 60-talet och har en bit av mitt hjärta där. Åsas skrivande kryper litet in under skinnet på mig, vet inte hur jag annars kan förklara min känsla. Men spänning, absolut.

    SvaraRadera
  2. Det kanske är ett bevis på att hon levandegör sina personer, även de onda och otäcka typerna.

    SvaraRadera
  3. Den var verkligen spännande. Hon är en av de bättre svenska deckarförfattarna tycker jag. Både person- och miljöbeskrivningar hänger ihop, dialogerna är trovärdiga. Denna är ju så pass våldsam så den kommer väl att bli film kan man tänka, där det tydligen finns en omättlig publik.

    SvaraRadera
  4. epsilon, håller med dig och filmen är säkert redan på gång!

    SvaraRadera