En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 11 maj 2010

Bad med kar(l)


Tisdag - baddag och näst sista gången för den här terminen. Det var bara svägerskan och jag som kunde fara i dag. Två stycken var bortresta och en var förkyld. Det enda märkvärdiga som hände var väl att badmästarn, han som leder gympan, var tvungen komma in i damernas duschrum för att sätta fast en sån där stor pappersrulle som en av damerna hade hämtat, men inte lyckades få dit. Han hallåade ett par gånger innan han kom in från simhallen och slank fort som ögat in på toan, fixade rullen och slank ut lika snabbt. Det tycker jag var modigt av honom!

Efter badet och fikat gjorde vi ett besök på Liljas blomsteraffär i Byske, bara för att titta. Det är nästan lika farligt som att titta på valpar! Klart att man har någonting med sig då man kliver ut genom dörrarna. För min del blev det två tomatplantor, en körsbärs och en vanliga stora, och två krukor med små rosa söta blommor, nån typ av engelsk pelargon var det.

Vädret var grått och hurvigt på förmiddagen, men senare på eftermiddagen då jag var ute och krattade blev himlen molnfri och solen flödade. Jag passade på att rensa lite ogräs i planteringarna, för det är nästan bara att lyfta upp dom, tjälen får dom att lägga sig nästan lösa ovanpå jorden.

  

Poppeln nere i ena hörnan av tomten, fick jag som liten stickling från en av barnens kusiner, tillika granne. Den är nu åtskilliga meter hög och jag är så förtjust i knopparna. Om man tar i dom och luktar på fingrarna sen luktar det så gott, en underbar doft faktiskt. Nackdelen med poppeln är att den skjuter så mycket rotskott. Jag får nog börja skära av rötterna och begränsa tillväxten, jag vill inte ha den så mycket större än den är nu.

cicicicicicicicicici

3 kommentarer:

  1. Poppel! Jag satte ett arvegods mitt i en blombänk! Smart!
    Var tomatplantorna i Byske stora??

    SvaraRadera
  2. Eva, jag gjorde en plantering runt poppeln. Det funkar än så länge, men...

    Körsbärstomaterna är ca 5cm dom andrat 12. Jag tycker dom ser bra ut, men jag brukar inte ha tomater så jag är ingen expert.

    SvaraRadera
  3. Efter ett inspirerande besök hos en tomatodlare så är jag peppad att testa mera!

    Min poppel är kvar, så även blommorna.

    SvaraRadera