En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 13 maj 2010

Båtflytt och sockerkaka

I dag kom sommaren.

I går slog den första vildtulpanen ut, i dag var dom fyra stycken, men ingen ville bli bra på kort, så dom får jag visa senare. Pärlhyacinterna har också börjat komma lite försiktigt och dom visade upp sig lite bättre.
Det kan aldrig bli fel färgkombinationer i naturen.

Sent på eftermiddagen skurade vi upp båten och fick, med grannens hjälp, upp den på släpet för vidare transport till Hundtjärn. Den har förut legat i Nördträsket men karl´n min vill fiska med mjärde i Hundtjärn i stället, och grannens lilla båt, som han hittills lånat (tack Tage), rymmer gubben och mjärden men inte hundarna också, och dom brukar vilja följa med.  


 
När vi lastat av den och sjösatt den, rodde jag hela gänget till andra sidan sjön, där den ska ligga i sommar. Gubben gick tillbaka till bilen och körde hem den ,medans jag och hundarna tog en skogspromenad hem. Det gick ju bra, tills vi kom ner från berget vid Olofs. Där låg snön djup, och då menar jag djup. Jag åkte ner till halva låret och fick det ganska jobbigt att ta mig fram. För att inte tala om hur mycket snö jag fick i stövlarna.

Jag har drabbats av någon mystisk hudåkomma på höger hand. Små röda, en del vätskefyllda, ca tre millimeter tvärs över och nu i kväll börjar dom klia.  Men bara på högerhanden. Dom första dök upp i förrgår morse och jag misstänkte att någon insekt hade stuckit mig under natten, men nu är det ett tjugotal.

 

I kväll provade jag att baka en sockerkaka med Stevia. Kanske inte det bästa att börja med, men i alla fall. Den jäste inte upp särskilt mycket och blev ganska blek, men gubben ville ha en bit till, så den var inte helt smaklös i alla fall. I stället för ströbröd använde jag cocosflingor.

 

cicicicicicicicicici

 

10 kommentarer:

  1. Den ser onekligen väldigt god ut *mums*
    Mystiskt det där med handen, hoppas det inte är några mystiskta små insekter som bitit dig, utan att det går över snart.

    SvaraRadera
  2. Så mysigt det ser ut däruppe. Kan undra vade det är för åkomma du fått på handen, kan det vara något allergiskt?
    Det blev en sockerkaka, var det svårt att dosera med Stevia?

    SvaraRadera
  3. Tant Björn, det smakar inte riktigt som vanlig sockerkaka, men duger gott. Det ligger ju lite i hur man förväntar sig att det ska smaka också.
    Utslagen förbryllar men det är bara att avvakta.

    SvaraRadera
  4. Monkan, jag följde doseringen som dom rekommenderar på Stevia. Nu är ju sockekaka så utpräglat sockrigt så det kanske inte var det bästa att testa med, men det var ok.

    Det är mystiskt med handen. Visserligen har jag rensat ogräs i rabatterna men då använder jag mest den vänstra handen och försöker hålla den andra handen ren. Vi får se hur det utvecklas.

    SvaraRadera
  5. Hej


    Mums....vilken smarrig sockerkaka.....

    SvaraRadera
  6. Skånegrabben, den går att äta i alla fall! synd att man inte kan skicka ut smakprov via bloggen!

    SvaraRadera
  7. Eva, det är släktklenoder och om jag minns rätt nu så är det min morfars fostermor som virkade dom i början av 60-talet. Därför får dom mest vara som prydnad.

    SvaraRadera
  8. Stevia - ett okänt begrepp för mig. Används i stället för socker förstår jag. Nyttigare än andra ersättningsmedel?

    SvaraRadera
  9. epsilon, jag har skrivit om Stevia under den etiketten. Man kan också läsa en hel del om man googlar. Men det är en växt som är mycket, mycket sötare än socker, utan sockrets nackdelar.

    SvaraRadera