En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 5 maj 2010

Den som gräver en grop







Nu blommar det! Både i krukor och i några rabatter. Skönt att få ta bort lingon- och enriset som funnits där sen advent. Jag tar nog in lådan och täcker över krukorna för det kommer att bli kallt i natt. Just nu är det bara ett par plusgrader.

Förutom att försöka sprida ut snöhögarna, har krattan kommit fram i dag och jag har försökt snygga till lite mellan snöhögarna.


Man ska inte tro att dom är så oskyldiga som dom ser ut dom här två, särskilt inte hon till höger. Alltså, har man en så kallad tryffelhund och tomten på sins ställen ser ut så här:

ska man då tro att det finns tryffel där? Groparna är många, men någon tryffel har då inte jag sett till. Börjar det grävas i rabatterna åker kompostnätet fram, och får stå där några dagar tills grävivern på den platsen gått över. Det brukar funka. Men det är otroligt hur fort en lagotto kan gräva en stor grop!

I måndags ringde en man från något gruvbolag om att det var aktuellt att provborra på en skogsfastighet som vi är hälftenägare av. Den ligger i anslutning till guldgruvan straxt utanför byn. Om dom nu skulle anse att det fanns guld där och bygger ut gruvan, får man då en viss procent av vinsten därifrån? Nej det är det nog ingen risk för, men marken blir förstörd för all famtid.



Vad kan det här vara då? Det får bli en fråga till nästa inlägg. Det växer på vår tomt och är planterat kan jag upplysa om. Till hösten kan jag plocka bär från busken i fråga.

Kvällen har innehållit ett styrelsemöte för byanämnden där vi bland annat planerat inför byns städdag i slutet på denna månad. 

Dottern SMS:ade att hon ville prata med mig på Skype. Hon satt på Heathrow och väntade på flyget till Stockholm. Trots aksmoln över Scottland hade det gått bra att landa i London. 

Det har varit lite dramatiskt på himlen i afton, men ingen nederbörd har ännu fallit. Jag försökte fånga det hela, men genom att det blir motljus ser det ut som det är mörkt ute, villket är helt fel. Det är fortfarande ljust.


cicicicicicicicicici

 

11 kommentarer:

  1. Dina vovvar är så gulliga. Tryffelhund är väl inte så vanliga? Jag har bara träffat på en här istan. Vilka fina bilder på himlen. Jag är väldigt förtjust i molnformationer och olika ljussken.

    SvaraRadera
  2. 1- De ser skyldiga ut! 2- jag tror hon äter upp tryffeln själv 3- vad är det för buske? 4- vilka vackra bilder!
    :)

    SvaraRadera
  3. Hade vi lika vackert Väst-i byn tro????
    Ätliga bär, vad kan det vara för buske...Aronia kanske?

    SvaraRadera
  4. Monkan, lagotton har ökat något enormt i popularitet, så tycker jag dom borde finnas mest överallt. I själva Malmö finns det åtmindstone en uppfödare, "Mattisbacken". Jag har aldrig haft en hund med så mycket energi förut. På gott och ont. Men stillsam inomhus.

    SvaraRadera
  5. Inger, det gäller bara att man råkar titta på himlen just den minut som det varar.

    SvaraRadera
  6. Tigris P, 1-då missbedömde jag deras kroppsspråk, 2-det var nog därför hon var så svart om mustaschen, 3-det ska jag berätta i mitt nästa inlägg, 4-tack.

    SvaraRadera
  7. Ha,ha ... spännande! Vad gäller H Muller så tråkigt nog tror jag du har rätt!
    :)

    SvaraRadera
  8. Hej igen! Ja, det är roligt med nya bekantskaper! Tryffelhund, såg ett reportage på TV om det härförleden. Ny kunskap, jag visste faktiskt inte att hundar användes till det. Ler när du skriver att de inte är så oskyldiga, mnjej, det brukar vara så! ;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Cina, lagotton har en otroligt bra näsa, men går bra att jobba med inom de flesta hundsporter.

    SvaraRadera
  10. Hej

    Vilket härligt sken på himlen

    SvaraRadera
  11. Skånegrabben, ibland kan man undra om jordens undergång är nära!

    SvaraRadera