En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 24 maj 2010

Nyskodd




Detta var vad jag fick tag på i stövelväg i dag under min shoppingtur i Staan. Nu är det bara att hoppas på att dom är av bättre kvalitet än mina Tretornstövlar. Dom gamla kan ju duga då jag ska klippa gräsmattan eller jobba i trädgården, då det är torrt alltså, så får jag ta dom nya när man vill skydda sig mot väta. Dom luktar fruktansvärt illa, det kanske är ett tecken på bra kvalitet!



Nya walkingskor köpte jag i Byske den 15 denna månad. Dyra saker, men dom gamla var helt slut med hål genom sulan, så det var hög tid att investera i ett par nya. Om jag skulle gissa tror jag att jag har haft dom gamla i femton år på ett ungefär, så det är inte varje dag jag är i skoaffär´n precis.


Bilbesiktningen gick bra i år igen, så min Saab 9:3 får hänga med ett tag till. Jag trivs faktiskt väldigt bra med den bilen, lagom stor, lättkörd och tålig. Svagheten har varit displayen som lagt av ett par gånger, men nu är igång igen.

Fruktansvärt trött blir man av en halvdag på stan, men jag fick gjort allt som stod på listan och lite till. Ett par nya jeans, ett par piratbyxor och en blus. Färg till kopiatorn/scannern, gunga till barnbarnen, hudlution, en kartong rödvin, en omgång sänglinne och så en massa mat förstås.

Nästa inköp måste nog bli nya dynor till hammocken, dom gamla, och dom är jättegamla, går sönder av sig själva nu och skumgummibitar sprider sig på uteplatsen. Särskilt om små barnfingrar hjälper till att pilla ut dom. Jag skulle vilja ha några som inte är så känsliga för fukt, för även om jag har ett hammockskydd över så gör luftfuktigheten att tyget blir angripet av gråa mögelfläckar.



Någonting i den här stilen skulle jag kunna tänka mig! Men kanske det är mera praktiskt med något mönstrat där inte fläckar syns så noga, med tanke på hundar och barnbarn som gillar att vistas i hammocken.

cicicicicicicicicici

18 kommentarer:

  1. Både stövlar och skor ser ju fina o bra ut. Man får passa sig lite för att gå med alltför utslitna, lite blött i gräset och man igger plötsligt raklång.
    Min erfarenhet av hammockskydd är att det blir så mycket kondens inuti att dynorna möglar. Alternativet - att bära in och ut är ju inte heller så kul. Nu finns det ju lådor som påstås vara vattentäta, fast det blir kanske kondens i dem också.

    SvaraRadera
  2. Det är säkert bra stövlar. Jag köpte ett par Tre torn för ett par år sedan, men de läkte, när vi hade gått i skogen var jag blöt om den ena foten, kul.
    I fjol köpte vi en ny omgång dynor till möblemanget och hammocken, det var minsann inte det lättaste, vi ville ha lite tjockare dynor men nästan alla var tunna.
    Kan tala om att vi tar in dynorna i hammocken varje kväll.
    Det är inte så trevligt att olika kattor ligger där över natten, vår egen sover inne.
    Vi köpte en sådan dynlåda i plats, dynorna har legat där hela vintern, ingetn fukt eller mögel.
    Även dynorna till möblemanget lägges i lådan varje kväll. Lite bökigt men så håller de sig fina.

    SvaraRadera
  3. Faktiskt blir det inte särskilt mycket kondens under skyddet, kanske beroende på att det är en plattbelagt plats, inte gräs som underlag. Dynorna på altan, alltså under tak, har däremot drabbats hårt av mögel. Vi brukar vika ihop stolarna och lägga dom mot bordet med dynorna innuti stolarna. Trots plattor på golvet blir det för fuktigt där. Men det beror lite på hur sommaren är förstås och fjolåret var ganska blött.

    SvaraRadera
  4. Monkan, det var inte lätt att hitta hammockdynor över huvudtaget, och inga som jag gillade i alla fall. Men det är ett måste att skaffa nya.

    Bra att få veta att dynlådorna verkar funka, har faktiskt funderat på att skaffa en sån.

    SvaraRadera
  5. Äh Cici som jag skriver,dynlådan är av plast och inget annat, i den lägges möblemangets dynor varje kväll. Det får precis plats med fem tjockare dynor i den, så hammockens dynor tar vi in i vårt förråd.
    Förlåt att det blev så slarvigt skrivet, men ögonen grusar sig
    god natt

    SvaraRadera
  6. Jag har köpt stövlar på löpande band känns det som och alla har varit värdelösa. Kan förstås bero på att jag köpt billiga stövlar, får väl ta att lägga ner lite mera pengar på dom nästa gång...
    Hät är det likadant, blir helt slut av en trip in till stan, mår bäst här hemma :-)!
    Spännande med valpar, är hon din sen?
    Ha en underbar tisdag, kram Malin

    SvaraRadera
  7. Monkan, jag känner igen det där, och banne mig om inte du är en större nattuggla än jag!

    SvaraRadera
  8. Malin, det har varit en hel diskussioner om gummistövlar på bloggarna jag umgås med, och alla verkar ense om en sak: Tretorn är helt kass. Dom ser ju väldigt rejäla ut men det är skarven mellan sulan och foten som går upp.

    Kennelägaren till lilla Helen har rätt att ta ytterligare en kull om hon vill, allt enligt SKK:s kontrakt. Om hon sen anser det lämpligt är en annan sak. Senast den dagen Helen blir 5 år är hon min oavsett antal kullar. Men jag kan inte bli av med henne om inte jag skulle missköta det hela på något sätt, ta egna kullar före kontraktsutgången eller så, däremot kan jag lämna igen henne när jag vill. Men det vill jag naturligtvis inte, och det är kennelägaren som bett mig bli fodervärd, det var inte jag som tog det initiativet. Jag känner stort förtroende för henne.
    I dag har jag tänkt ut till ett naturreservat och leta orkideer. Det är grått och regn i luften, så vi får väl se om det hela lyckas.

    SvaraRadera
  9. Sängen är kvar men ... är jag väl "uppe" kan jag inte somna om :) förrän när klockan blivit kvällen ... Hoppas de luktande stövlarna visar sig vara en bra investering!
    :)

    SvaraRadera
  10. Tigris P, jag ska ut till ett naturreservat och testa dom nu i gråvädret. Hoppas att jag hittar hem också!

    SvaraRadera
  11. Lyckliga du som gjort bort stadsresan...idag är det min tur (?)...
    Än så länge håller mina gummistövlar tätt...peppar, peppar...

    SvaraRadera
  12. Apropå stövlar så måste jag bara få berätta en historia som låter som en skröna, men som är alldeles sann. Jag köpte för många år sedan ett par dyra stövlar (Nokia). De fungerade jättebra men en dag råkade jag få in vatten i en av dem. En vecka senare skulle jag använda dem igen. Stack ner foten och kände att det fanns något där nere. När jag kollade upptäckte jag att det var fluglarver (maggots). Hela fotpartiet på stöveln var fylld med krälande likmaskar.
    Det visade sig att Nokia använde något de kallade råläder inuti gummistövlarna. När det blev blött började det ruttna och blev till smaskig mat för flugbebisarna.
    Nokia, som tydligen redan uppmärksammats på problemet med "rålädret" bad om ursäkt och gav mig ett par nya stövlar.

    SvaraRadera
  13. MVG....Vaaa, är detta sant eller en skröna?????
    I alla fall en bra story.

    SvaraRadera
  14. Det är alldeles sant, ingersord. "Lädret" de använde var hårt som masonit - hjälpte till att ge stadga åt foten - i torrt tillstånd, men blev som en blöt wettextrasa och ruttnade när det blev fuktigt.

    SvaraRadera
  15. Glömde säga att samma material används idag som tuggben för hundar.

    SvaraRadera
  16. Grattis till shoppingturen och bra köp. Visst är det en pärs att vara i centralorten men får man tag på vad man ska ha och kommer välbehållen hem kan man ju njuta av den känslan länge.

    Det var ju en alldeles förfärlig historia Motvallsgubben presenterade. Har aldrig haft Nokiastövlar, mannen däremot. Ryser vid tanken på att han kunde krupit till sängs med likmaskar mellan tårna.

    SvaraRadera
  17. Mvg, det ska vara du som råkar ut för någonting sådant! Nu är väl inte maggots farliga, dom putsar väl bara bort det som är dött. Visst används det numera på vissa sjukhus för att rena svåra sår, typ liggsår. Larverna äter upp det döda köttet och renar såret på det viset.

    Så Ingabritt, då hade bara din gubbe varit extra ren mellan tårna till morgonen!

    SvaraRadera
  18. Det stämmer bra att de används för att rengöra liggsår. Såg ett teveprogram om det för några år sedan.

    SvaraRadera