En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 16 maj 2010

Full fart i naturen

Åter en varm sommardag, även om förmiddagen var något svalare än det var i går. Naturen jobbar för högtryck nu dygnet runt. Man kan få överraskningar då man tittar ut genom fönstret på morgonkvisten.


Man kan till exempel hitta de första musöronen på björkarna, eller rönnknoppar som svällt från ingenting till snart utslagna. Lägdor och gräsmattor blir grönare för var timme och fåglarna spelar som galna, särskilt flugsnapparen. Jag fattar inte att en sån liten fågel kan ha en sån kraftig stämma!
  


Två paddor som fattat tycke för varandra, såg barnbarnet och jag på vår hundpromenad som gick över Sörträsket. Dom blev emellertid lite blyga av vår närgångenhet och dök ner i vattnet. Efter en stund kom den ena upp till ytan och låg och tittade på oss med sitt ena lustiga öga. Vi ville inte störa så efter en liten stund gick vi vidare.

  

Är man tre år och tycker att promenaden blir lite långtråkig kan man ju alltid prova på hur många olika sätt det går att sitta eller ligga i en barnvagn. Man kan stå på knä, sitta på fotstödet med benen dinglande, ligga med benen över mittstången, stå på ena sidan på vagnens utsida.... eller som här sitta på sidan med ena foten över mittstången. Det finns hur många varianter som helst.
 


Även inomhus kan man göra upptäckter. Jag hade tagit in några kvistar från balsampoppeln under lördagen och i morse hade några av knopparna gått i blom. Jag har faktiskt aldrig tidigare lagt märke till att dom har en sådan vacker blomning. Och så doftar ju knopparna så fantastiskt gott.

    cicicicicicicicicici


6 kommentarer:

  1. Men????? Då är det en annan poppel jag har, den har aldrig blommat så där. SUCK!

    SvaraRadera
  2. Eva, ta in en kvist så kanske du upptäcker blomningen också. Jag har haft den i flera år utan att ha sett det förut. Det händer väl så mycket annat i trädgården att man inte hinner med.

    SvaraRadera
  3. Jaha då måste jag också ta in en kvist....

    SvaraRadera
  4. Det är klart att du måste, Inger!

    SvaraRadera
  5. Yes! Min blommar ochså!!!
    Det har jag aldrig sett att den gjort förr.....

    SvaraRadera
  6. Eva, det är dom små, små detaljerna som görét!

    SvaraRadera