En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 10 maj 2010

Halvfart


En dag på halvfart, men ett par maskiner har jag kört med tvätt varav den ena hann torka utomhus. Jag är inte särskilt pigg på att låta tvätten hänga ute över natten, särskilt inte nu när  trastarna är i full gång, Det finns inga som skiter så mycket och överallt som dom.

Sovrummet har städats grundligt också, sänglinne bytts, jag har dammat och dammsugit både golv och madrasser, så i natt ska jag nog sova gott.

När jag kom till Hundtjärn på eftermiddagen kunde jag konstatera att det inte är mycket kvar av isen, snart har det rivit. Cilla vägrade att gå ut på bryggan och badstenen i dag, så något lärde hon sig tydligen då hon plurrade häromdagen.

Kvällen har jag till stor del tillbringat vid datorn. Det har inte varit bloggeri på gång  utan jag har sorterat alla fotografier. Dom har legat på datum och nu började listan vara så lång så jag har stoppat in dom månadsvis. Naturligtvis skulle det trassla till sig, och flera bilder från valborgsmässoafton bara försvann. Jag letade  precis överallt, jag vet ju att dom måste finnas någonstans, och till slut fann jag dom på helt fel ställe. När jag försökte flytta dom försvann dom igen! Så där har det hållit på. Till slut ligger dom där dom ska i alla fall.

Vid något annat tillfälle måste jag gå igenom dom och kassera en hel del. Sen gäller det att tömma papperskorgen också. Den har jag också gått igenom i kväll, kollat noga så att inget slängs för gott, som borde sparas.

cicicicicicicicicici

12 kommentarer:

  1. Oj Oj Nu snackar vi DUKTIG!!!!!
    Sortera kort är ett tidskrävande jobb...som jag har ett O framför!

    SvaraRadera
  2. Ditt sorteringsalternativ var ju inte så dumt, det där med datum. Fattas bara lite tid.
    Jag sparar mina kort i Dropbox, men har ingen ordning än.

    SvaraRadera
  3. Inger, så himla duktigt var det inte att stoppa in kort som legat sorterade på datum i månadsmappar. Tar man 10-20 kort varje dag blir listan så jättelång till slut.
    Värre blir det den dagen jag måste besluta vilka som ska sparas och vilka som ska bort. Nu har jag ju redan lagt mycket på skivor, så där får allt ligga kvar.

    SvaraRadera
  4. Eva, och jag som inte ens vet vad Dropbox är.
    Frågan är väl vad man vill kalla dom. Datum, tema, personnamn... Helst skulle jag vilja ha både hängslen och livrem, så att man t ex kan skriva in barnbarnets namn och få upp alla bilder på henne/honom under ett visst datum.

    SvaraRadera
  5. Vilken kreativ dag du haft. Det där med en gäckande dator kan få mig att gå i taket, alternativt i däck. Tålamod är inte min bästa gren.

    SvaraRadera
  6. Så kul att se hur snöläget och väderläget är hos dig! Och Gunnar då, stackarn, vilken osis. Fast det kanske var nedgånget?! Vilken klok hund som undviker det obehagliga, men till sommaren, då springer han väl där glatt igen... hoppas jag.
    Och jag skulle verkligen behöva ordna upp mina bilder, men vet inte hur man gör. Måste vänta tills gubben kan lära mig. Försökte på egen hand, och det gick inte så bra... lindrigt sagt... var finns bilderna nu, undrar jag... Du kanske ska utbilda oss andra stackare...
    Hulda

    SvaraRadera
  7. mats i träsket11 maj 2010 11:29

    Imorgon kväll har jag hemgång från Borås omgivningar. Gräset behöver klippas här nu, fast det är lite kallblåst här så inga fräknar har framkallats. Ser det inte är mycket snö kvar nu uppe hos oss. Skööönt...

    SvaraRadera
  8. Ingabritt, man kan bli något stressad när man klantat sig vid datorn, för i regel är det man själv som orsakar det hela. Här i huset finns det ingen datorexpert utan då blir det till att ringa någon av barnen. Det var många samtal i början, när man med möda kunde öppna ett mail. Nu har väl en och annan slant trillat ner så att man förstår lite hur det funkar.

    SvaraRadera
  9. Hulda, det blir nog som att en blind leder en blind! Men det är bara att gå igenom verenda mapp om du förlagt bilderna, för någonstans har du ju stoppat in dom. Glöm inte kolla papperskorgen, där kan det ligga ett och annat!

    SvaraRadera
  10. Mats, är det dags att lämna prinsessorna nu? Det kan ju kännas vemodigt, men hem längtar man nästan alltid efter några dagar borta. Och snart är det väl dags för er att få besök.
    Du behöver nog inte vara orolig för att måsta skotta snö i alla fall då du kommer hem.

    SvaraRadera
  11. Ojojoj! Din halvfart är helfart hos mig! Att städa och fixa sovrummet ordentligt är så himla skönt. Och korten! Jag har en mapp på datorn där jag sorterar in "misslyckade" kort. Jag saknar de där pappersbilderna med halva huvuden, suddiga ansikten m m. De man sparar digitalt är ju ofta lyckade kort.
    Kul att höra ditt minne ang tonårsdottern. De är minsann inte lätta att tas med ibland. Fast söta. När de sover.... ;)
    Ha det gott!
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Cina, jag är ingen ungdom, men jag är lyckligt lottad när det gäller hälsan. Det är för det mesta bara latmasken som angriper mig.

    SvaraRadera