En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 1 maj 2010

Haruki Murakami. "Fågeln som vrider upp världen"

                                                               



Det här är ingen lätt bok att redogöra för. Inte för att den är svårläst, för det är den inte, men den är så dubbelbottnad. Man vet inte vad som är verklighet eller vad som är dröm eller vad det egentligen är.

En ung gift man, Toru Okada, lyckligt gift med Kumiko, lever ett stillsamt liv. Av en ingivelse säger han upp sig från sitt jobb på en advokatbyrå, men hans fru har ett fast jobb som försörjer dom. En dag försvinner deras katt och straxt efter försvinner hans fru. Sen börjar det bli konstigare och konstigare. Konstiga sexsamtal i telefon, letande efter katten i en gömd gränd bakom huset.

Ett övergivet hus där alla som bott där förut tagit livet av sig, har en brunn på tomten som kommer att spela en stor roll i boken. Han får en vän i en tonårsflicka som bor granne, träffar två kvinnor, systrar, som heter Malta och Kreta; senare två nya bekantskaper, mor och son som kallas Muskot och Kanel.

Löjtnant Mamiya, en gammal man, dyker upp och berättar om en fruktansvärd avrättning som sker under det Japansk-Kinesiska kriget i Mongoliet, en spion som blir levande flådd.

De mest konstiga saker händer i denna bok. Det kan  bli lite svårt att hålla isär alla berättelser till slut, men svårläst är boken inte.

Man får många sidor att läsa för 40 kr - 741 sidor närmare bestämt, och det tog tid för mig att läsa den, eftersom jag kände att jag ville ta en liten bit i sänder och smälta det, innan jag fortsatte.

En mycket skicklig författare enligt mitt tycke.

cicicicicicicicicici




3 kommentarer:

  1. Hyfsat sidpris må jag säga!
    Alltid roligt med något som sticker ut från massan!

    SvaraRadera
  2. Tack för att du läst och lämnat din åsikt om denna tegelsten. Just nu har jag inte "tid" att ta mig an nåt liknande. Har lite svårt för japanska miljöer och namn. Minns än hur jag tragglade med "Vilda Svanar" av Jung Chang. En jättebra bok men oj vad jag kämpade för att hålla isär namnen.

    SvaraRadera
  3. Gubben och Inger, det här är ingen "klassisk" japansk bok utan skriven 1995 och författaren är född-49. Inga geishor, tehus eller samurajer. Här bor man i moderna hus, ungdomarna skolkar från skolan, musiken är västerländsk. Man tittar på tv, ringer i telefoner och använder datorer. Det skulle kunna utspela sig i Europa eller USA likaväl som i Japan.

    SvaraRadera