En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 15 maj 2010

Het lördag



Oj, vilken dag! 25 grader varmt och tämligen vindstilla. Gräset växer så man ser skillnad från timme till timme. Tänk att man blir lika överraskad varje år. Ena dagen går man i täckjacka och stövlar, nästa shorts, t-shirt och sandaler eller barfota!




Leo från Lycksele och hans pappa kom hit i går kväll. Mamma Natasja jobbar hela helgen på lassa så då passar det ju bra att hälsa på farmor och farfar. Det har funnits mycket att göra, leka i sandlådan, gunga, cykla på trehjulingen, åka cykelkärra med farmor dom dragare, hjälpa farmor att lasta i högarna med hopräfsade löv och annat i skottkärran. Ett par visiter hos grannen tvärs över vägen blev det också, och Leo hade turen att få en badkappa som Ronja vuxit ur. Tack Lena hälsar Leo. Den kom till användning i kväll efter bad och dusch.

     
Den här killen påstod i går att han var 103 år gammal, men jag vet inte om jag ska gå på det. När han och jag var till affären i förmiddags fick jag veta att han har en lillebror i Umeå. Jojo! Snacka om att vara i fabuleringsåldern! Jag tror han är nästan lika snacksalig som hans far var i den åldern. Men bara nästan.

Middagen blev sen, och den åt vi ute på altan mellan klockan sju och åtta. Det blev stekt makrill, grönt potatismos (hade mixat kokt broccoli och blandat i) och sallad. Alla åt med god aptit, trots värmen, och för ovanlighetens skull hade vi efterrätt i dag också. Glass gjort på fjolårets hallon och jordgubbar och en banan, lite citronsaft, turkisk yogurt och grädde och sötat med lite Stevia. Det blev väldigt lyckat. Leo åt tre portioner och ingen tänkte på att det var Stevia i stället för socker. 

     

cicicicicicicicicici

  

15 kommentarer:

  1. Så gulligt barnbarn. Ni har då haft sommar idag. Härligt. Tulpanerna som du fotat liknar mina som heter Tarda, turkisk vildtulpan. Kan det vara samma sort tro. Jag skall lägga in ett foto på mina för skojs skull, om de inte regnat bort ha ha.

    SvaraRadera
  2. Hej Cici
    Visst är det underbart!
    Nisse

    SvaraRadera
  3. Monkan, jag har faktiskt kvar kartongen från det jag köpte lökarna och dom heter helt riktigt Tarda. Det står inget om turkiskt på, men då vet du nog bättre.

    SvaraRadera
  4. God morgon Nisse, ja nu kan vi njuta av värmen ett tag. Lite slö blir man, men vad gör väl det.

    SvaraRadera
  5. Visst ä det härligt att vi fått lite värme.
    Vi satt också ute och åt i går kväll. Jag satt helt rak på en köksstol och lät mig maten smaka, trots värken. Herrn serverade gravad lax med stuvad potatis.
    Barn är roliga att vara tillsammans med. Mina barnbarn är tonåringar och 2 är vuxna, och vi har trevligt när vi träffas, tyvärr för sällan då de bor på annan ort.
    Såg att du varit ute i skogen och sett murklor.
    Vi plockade alltid murklor och förvälde dem i flera uppkok. Alla älskade murkelsås och vi blev inte sjuka. Men med de nya rön som komit fram avstår man från den svampen.
    Svalorna har kommit till er. Vi har ett svalpar som byggt bo under en taknock. Vi ser hur de flyger fram och åter, har väl försörjningsplikt.
    Gå in på min blogg och klicka fram bofinksboet.
    Jag har följt ruvningen och nu ligger ungarna där och gapar. Igår kväll låg paret i redet över alla ungarna, att de kan få någon luft.
    Ha en bra söndag.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  6. Viola, så trist att du ska behöva dras med värken. Men det låter som om Herrn tar hand om dig, och det är ju bra.

    Murklorna får stå kvar där dom står, men dom är vackra att titta på. Efter en firmafest där det serverades murkelsås,för flera år sen, blev jag yr, illamående och kräktes vilket var pinsamt eftersom folk tog för givet att jag var bakis. Jg är mycket försiktig med starka drycker, så jag vet att det inte berodde på det i alla fall, och magsjuk är jag ytterst sällan.

    Jag har lagt in talgoxarnas bo på Favoriter och kollar dom lite då och då. Dom små fulingarna, för söta är dom inte när dom är så där nakna. Snart är dom dunungar och blir betydligt sötare.
    Hoppas att du får en dag utan allt för mycket värk!

    SvaraRadera
  7. Tänk vad man lever upp när värmen kommer! Märkligt nog är jag inte speciellt förtjust i allt för varmt, men den här första sommardagen gör ju underverk....

    SvaraRadera
  8. Visst är det härligt! Vi hade också sommar i går men idag är det grått och lite kyligt igen. Ingen middag på altanen. Den frusna svärdottern kommer på middag, tror inte att det räcker med poncho och raggsocckor.

    SvaraRadera
  9. Underbara bilder!

    Stevia? Det pratades mycket om det i Norge, men det var inte tillåtet att sälja det som livsmedel till människor.

    Kramar från Pennelina :-D

    SvaraRadera
  10. Inger, nu exploderar växtligeheten, man riktigt ser timme för timme hur det händer saker. Annars tycker jag lite som du att det ska vara måtta även på värmen.
    Det är nog dags snart att gå ut i skogen och leta efter nornan!

    SvaraRadera
  11. epsilon, här hade hon inte behövt varken det ena eller det andra, i alla fall inte på eftermiddagen. Just nu, straxt efter sju på kvällen, är det 22 grader i skuggan.

    SvaraRadera
  12. Pennelina, tack!
    Vore intressant att veta varför norrmännen inte tillåter stevia? Det är något helt nytt för mig och det kommer inte att vara något jag använder särskilt ofta. I Canada säljs det tydligen i affärerna och i Japan står stevian för 40% av sötningsmedlen.

    SvaraRadera
  13. Stevia är tydligen inte godkänt för livsmedel inom EU heller. Du kan läsa mer på http://www.stevia.se/info_pages.php?pages_id=5

    Jag känner inte till så mycket om det. Såg ett program om en familj som använde det i Norge bara...

    Kramar från Pennelina :-D

    SvaraRadera
  14. Vilken härlig lördag ni haft. Visst är dom underbara dom små liven. Det är vitaliserande att vistas i deras närhet. Man förundras över deras förmågor och färdigheter och får många goda skratt. Mitt minsta barnbarn blir sex i sommar och jag tror att han kommer att vara det yngsta barnbarnet. Han är fortfarande litet rund om kinderna och pratar inte 100 rent. Det kan bli lite fajmor.....Jag suger på karamellen.

    SvaraRadera
  15. Ingabritt, helgen har varit sagolik varm och skön, och de första musöronen på björkarna börjar komma. När man vaknar i morgon kan det ha hänt mycket under natten. Tittar jag ut nu är det dagsljust ute, så naturen jobbar dygnet runt nu.
    Nu till kvällen känner man av att man varit vital med barnbarnet under hela dagen. Ganska tom i huvudet och trött i kroppen.

    SvaraRadera