En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 9 maj 2010

Järnsparv

Jag har upptäckt en ny fågel i veckan! Ja den är ny för mig alltså och inte för fågelkännare. Faktiskt är det en av Sveriges mest spridda fåglar. Den ser ganska anspråkslös ut och det kan ju vara anledningen till att jag inte uppmärksammat den förut. Men om den hade förekommit vid mitt fågelbord som den gjorde i veckan, borde jag ha reagerat, för den ser ut som en sångare framtill och som en gråsparv baktill.

   Järnsparven

Det latinska namnet är Prunella modularis - betyder ungefär, "melodisk brunett".

Järnsparven håller till inne i relativt tät vegetation och därför svår att se. Under häckningstiden sätter sig emellertid hannen ofta i en trädtopp, gärna en gran, varifrån han låter höra sin kvittrande sång. Ibland kan man se hur vingarna reses över ryggen och långsamt rörs upp och ner.

Hanen har vidare ett egenartat beteende i parningssammanhang, varvid han upprepade gånger pickar på honans kloak. Genom pickningen utlöses en reflex hos honan, som stöter ut sperma från en eventuell rival. På så sätt försöker hannen säkerställa att endast han är fader till kullen.


cicicicicicicicicici

2 kommentarer:

  1. Hej Cici
    Jag lär mig mycket genom att läsa din blogg.
    Jag syftar på inläggen om fåglar.
    Nisse

    SvaraRadera
  2. Nisse, det gör jag också då jag ska skriva om dom. Roligt att du uppskattar det.

    SvaraRadera