En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 21 maj 2010

Jordnära

Varor från Storkågeträsk anlände per bil i dag. 120 hamburgare, lika många bröd, kaffe, längder, grönsaker, surströmming, varmkorv, ja en hel del blev det. Nu är det inte jag som ska ha storkalas utan det här ska vi ha här i byn i morgon då vi har vår årliga städdag.  Det är en trevlig dag och jag tror att det blir bra väder också.


Bra väder har det varit i dag också, shorts och linne hela dan. Den här inte alltför snygga planteringen har jag legat och hackat och slitit i mest hela, halva dan och ändå är jag inte klar. Av någon anledning blev den aldrig höstrensad och den har alltid blivit hårt angripen av ogräs. Det var dålig jord från början och när jag grävde den för flera år sen, var det sten, sten och åter sten plus diverse rester från det som en gång varit en soptipp.

Sen är gräset fullt av solrosfröskal efter fågelmatningen och det brukar jag kratta ihop och fylla igen hålet efter fågelbordet med.

I går kväll hade vi återigen en vacker kvällshimmel. Den första bilden är tagen mot söder och den andra mot väster och med dom avslutar jag bloggen för i dag.


           

6 kommentarer:

  1. Det är väl en bra grej att gemensamt städa. Men vad är det som ska städas, det ser ju hur rent och snyggt ut som helst.
    Även jag har plockat ogräs idag, tills ryggen satte P för det.
    Det är otroligt vad ogräs kan växa.
    God natt

    SvaraRadera
  2. tack för dessa underbara bilder av himmelen - den övre himlen har jag nu som 'skrivbordunderlägg' - hur man nu kan ha en himmel som 'skrivbordsunderlägg'(?)- låter nästan vanvördigt...

    SvaraRadera
  3. Monkan, i begreppet städning ingår så mycket förutom ren städning. Reparation, ommålning, nybyggnation, röjning osv.

    SvaraRadera
  4. Marianne J, det glädjer mig mycket att du tycker om himlabilderna och vill använda dig av dom.

    SvaraRadera
  5. TACK Cicci! Nu vet jag när både storspoven och svalorna kom till byn och desssutom fått påminnelse om hur träsket ser ut på våren samt fått se dom vackraste av vackra bilder på kvällshimlen. Korv, hamburgare och dessutom surströmming ja ni kan verkligen festa... Hälsar Inga-Britt eini binom.

    SvaraRadera
  6. Inga-Britt, det är roligt när du skriver en kommentar och att du uppskattar bilder och berättelser. Nu har jag precis lagt in en rapport om dagens bestyr och det är hög till att gå till sängs.

    SvaraRadera