En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 3 maj 2010

Lekplatser och vimsiga flygare

För en gångs skull vaknade jag av klockradion. Jag hade lovat att vara barnvakt till barnbarnen i Staan eftersom dagis hade stängt i dag.
Sömnig och inte riktigt vaken kom jag ner till bottenvåningen och hörde ett mystiskt ljud från kammarn och vips blev jag klarvaken och förstod genast vad det var. Det gjorde lilla Helen också, så först fick jag slänga ut henne ur kammarn innan jag stängde in mig där.


Och i västerfönstret där satt han, Herr Blå, vår nya undulat. Han hade kört vilse på morgonen och hamnat helt fel. Det blev lite kalabalik innan jag lyckades fånga honom och stoppa in honom i buren igen. Det är konstigt, honan har alltid kört en och samma sväng i köket, men den här killen har lyckats hitta ut i hallen två gånger.

In till Staan gick det fort att köra, nu när det är barmark och inga renar. Barnbarnen och deras mor tog emot i dörren. Småflickorna hade redan hunnit tjata om när jag egentligen skulle komma. Då blir man ju glad!


På förmiddagen gjorde vi en turne runt de olika lekparker som finns i den närmaste omgivningen och började på Campingen som har två.

Rutchkana och gunghäst var det som bjöds på det första stället. Gungan var inte iordningställt ännu, men en bergknalle att klättra på och en jättegran med en stor koja underst fanns det.


Den andra lekplatsen var fortfarande översnöad och vattenfylld, men Elsa hade storstövlarna på och vågade sig in i svamphuset i alla fall.

Och gungorna var torrlagda så där blev vi kvar en stund.


På väg mot den tredje och bästa lekparken för dagen upptäckte jag att jag fått SMS från dottern i Canada, och så var sinnesfriden slut för den dagen. Hon hade läst fel och missat flyget hem! Pengar till ny biljett och uppehälle önskades få överfört snarast.



Ja det blir ett bekymmer vi får lösa under morgondagen, för i dag fanns det inga möjligheter. Tur att hon har bostad där i alla fall. Vem sa något om små barn, små bekymmer....?

På hemvägen stannade jag till och inhandlade tio penseer som förhoppningsvis kommer att bli planterade i sina krukor under morgondagen. Äntligen kommer det att bli lite fägring på bron, vinterdekorationerna har gjort sitt för länge sedan.

cicicicicicicicicici

17 kommentarer:

  1. Hej

    Wow om man vore barn nu skulle jag vilja leka på denna lekplatsen

    SvaraRadera
  2. Visst är det rolig med barnbarnen och roligt att man kan ställa upp när det kör ihop sig för föräldrarna.
    Det verkar jobbigt att ha fåglar flygand omkring sig. Är de ute en stund eller flyger de fritt?
    Ja, visst är det bekymmer med de stora barnen oftas lite kostsamma. Jag har varit med om att skicka pengar - de tog bara slut. Mamma ställer alltid upp lär sonen ha sagt till kompisen, vilket inte kompisens mamma gjorde. Ja, det är inte alltid lätt att vara föräldrer. Hoppas det ordnar sig så dottern kan komma hem.
    Ha det så bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  3. Imorgon är det minsann min tur att vistas i lekparkerna med små gullungar!

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig dag du verkar ha haft med de söta ungarna...och så avsluta med glädjebringarna penseer - kan det bli mycket bättre + :)

    SvaraRadera
  5. Skånegrabben, det finns jättefina lekplatser nu för tiden.

    SvaraRadera
  6. Viola, fåglarna har burdörren öppen så att dom kan vara ute eller inne som dom vill. Ofta sitter dom uppe på burtaket. Honan flyger alltid tillbaka till buren direkt då hon tagit sig en svängom. Hannen har just börjat våga sig ut ur buren och vimsar omkring lite mer. Han lär sig väl. Om jag sätter ett pärldraperi eller nåt i köksdörren så håller han sig också där inne.
    Det blir till att göra ett bankbesök i morgon så att den där amerikaresenären kommer sig hem!
    Trevlig måndagskväll på dig!

    SvaraRadera
  7. Inger, ta stövlarna med dig, det kan vara blött! Ha det så roligt!

    SvaraRadera
  8. Ancan, ibland kan en dag pendla mellan ytterligheter, men barnbarnen håller en igång, och penseerna kommer nog att ge lite vårkänning.

    SvaraRadera
  9. Verkar säkrast att få tag på dig här.. Jag har köpt ny biljett så ni behöver inte skynda in till stan imorgon. Skypa eller ring mig om ni inte har lagt er!

    SvaraRadera
  10. Ja dessa barn, tur att dom har oss när det krisar!
    Men Cicci, var finns denna lekparken? Måste ta dit mina gullegryn snarast!

    SvaraRadera
  11. Eva, lekplatsen med svamphuset finns på campingen i stan, närmast tennishallen (eller fd tennishallen kanske man ska säga). Än så länge var det för mycket snö kvar, men snart är det säkert jättemycket kul att göra där.
    En fin och säker lekpark är annars den i Alhem, brevid skolan, där det också finns stora gräsytor att leka på.

    SvaraRadera
  12. Det är så trevligt att kika in på din blogg....man får tips och inspiration av alla de slag. Tack för att du delar med dig! Får ta mor och barn med mig på en lekparksturne´.

    SvaraRadera
  13. Eva, man blir inspirerad av besökarna man har på sin blogg också, och det är väl bra att man kan dela med sig av erfarenheterna.

    SvaraRadera
  14. En riktigt fin dag! Barnen måste ha varit nöjda md dagen med tanke på att ni besökte TRE lekplatser! Inte dåligt.
    Och så blir man så glad när man kan planter ut penséerna vid entrén. Man verkligen längtar efter det! Idag försökte jag få upp solseglet, men det stormade alldels för mycket, ett problem när man bor kustnära, blåser nästan alltid!!
    Ha det gott!
    Hulda

    SvaraRadera
  15. Hulda, dom var på bra humör hela dagen och inte en skråma fick dom heller.
    Planteringen får anstå till i morgon, för det var flera minusgrader natten till i dag. Dom får stå ute på en bricka under dan.

    SvaraRadera
  16. Nej, bekymren tar aldrig slut. Vi hade en gammal dam på 90 som granne och när jag frågade henne hur det var svarade hon.
    - Jo, nu kan jag äntligen andas ut. Nu när sonen äntligen kommit in på äldreboendet.

    SvaraRadera
  17. frktjatlund, roligt att du tittar in! Den gamla damen har absolut rätt. Nu är det bara att vänta på den dan!

    SvaraRadera