En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 18 maj 2010

Marianne Cederwall: "Svinhugg"

Två kvinnor reser från nordligaste Sverige till Gotland, den ena en läkare, den andra en synsk "häxa". Dom har köpt ett gammalt kapell och ska rusta upp det till sommarbostad, men dom har också planer på att hämnas en gammal oförätt som läkaren har med sig i bagaget.

Man får alltså följa det som händer genom de båda damerna, det är dom som är "mördarna" i den här historien, eller är dom det? Det är ett ganska torftigt person galleri, och miljöskildringarna är inte särskilt många eller målande. Och som så ofta nu för tiden är en gammal berättelse invävd i den nutida, lite irriterande tycker jag. Jag skulle hellre få läsa om dåtiden först och sedan nutiden, i stället för att blanda så där.

Boken är lättläst, ganska rolig emellanåt men tar inga nya grepp. Det är ingen deckare eller kriminalroman, man vet ju vem som är "skyldig",  inte heller en thriller eftersom den inte är särskilt spännande. Lite svårt att sätta etikett på den.

Boken är på nästan 300 sidor, inköpt på Adlibris för 39 kr och det finns en uppföljare, "Svartvintern"

cicicicicicicicicici


4 kommentarer:

  1. Nej, den skall jag ej läsa, tack för tipset! Läst Terra Nostra av Carlos Fuentes? Då du, där blandas det fram och åter och den är mer än 800 sidor lång! Jag valde den i en kurs på Universitet. Fy, jag ångrar det så ... rekommenderar den inte, oavsett den fina kritiken den fått (många år sedan!).
    :)

    SvaraRadera
  2. Tigris P, det låter tungt! Jag har hört talas om den men inte läst den.

    SvaraRadera
  3. Jag ska naturligtvis läsa den. Har dessutom betalt dubbelt så mycket för den i bokhandeln i Uppsala.

    SvaraRadera
  4. Ingabritt, såå dålig är den inte att man inte kan läsa den, och framför allt, det jag skriver är vad JAG tycker. Du kan ju tycka något helt annat. Ska bli roligt att få höra vad du tycker.

    SvaraRadera