En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 17 maj 2010

Ni ska jobba, vi ska leka


Klockan är halv elva på kvällen och jag har nyss varit ute med hundarna på en skogspromenad. När vi gick hemifrån vid niotiden var det 19 grader och vindstilla. I Hundtjärn var det full fart på paddleken, det plaskade och kväkte mest överallt. Skräddarna gled omkring på vattenytan och levde nog ett ganska farligt liv bland paddor och hungriga fiskar.  Fåglarna spelade överallt, dom gör inget uppehåll att tala om för natten.


Maken och äldste sonen har tvättat huset och Leo och jag har myst i hammocken, visst är det en rättvis fördelning av arbetet? Nåja hustvätten skedde under dagen och då klippte jag ner Fjällspirean ner till fotknölarna, och en ganska stor rabatt har rensats från ogräs, så jag har varit ganska flitig också. Sen ska det ju servas med mat och fika till både barn och gubbar.





Gungade i hammocken gjorde Leo och jag mellan klockan sju och åtta på kvällen. Leo bestämde lekreglerna:
Jag skulle låtsas sova och han skulle komma och väcka mig genom att skaka mitt ena ben. Då skulle jag bli yrvaken och arg och säga: Men Leo inte får du komma och väcka mig så där!
Leo skrattade så han trillade baklänges på rumpan flera gånger. Om och om igen upprepades leken. Jag låg ju rätt bra där jag låg så vi höll på en god stund.

Klockan åtta var det dags för den lille herrn att börja förbereda sig för natten och leken var slut.



Nu sänker sig ett visst mörker över vårt hus och det är dags att krypa till kojs. Det är bara att hoppas att det inte är alltför varmt på övervåningen, eller vindan som det kallas här. Vi har satt in myggfönster i tre fönster där uppe och ytterdörren har stått öppen hela kvällen för att försöka få in lite friskare luft inför natten.
       
cicicicicicicicicici
  

12 kommentarer:

  1. Vilken fin bild den överste, med de fina speglingarna.
    Det har nog påtas i trädgårdar lite varstans kan jag tänka. Vi har haft fint väder idag så jag har också fått gjort lite.
    Det är kul med barnbarnen, tyvärr skadades vårt idag när hon skulle hjälpa pappa och farfar.
    Vi får se imorgon hur det har gått, hon är på akuten.

    SvaraRadera
  2. Vilken perfekt lek :) då kan man leka länge.

    SvaraRadera
  3. Så gulligt! Det är ju bla. det som är kul med barnbarn....gamlingarna får leka igen.
    Otroligt vad dom kan hitta på....

    SvaraRadera
  4. Monkan, när man ser dina trädgårdsbilder blir man nästan generad över att kalla sitt inhägnade område, fd får- och kreaturshage, för trädgård, men påtar gör jag.
    Jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt med ditt barnbarn! Du måste berätta hur det har gått. Dom små är verkligen utsatta, energiska som dom är och vill vara med överallt. Jag har slutat räkna blåmärkena på Leos ben, och nu till sommaren kommer väl skrubbsåren till.

    SvaraRadera
  5. Marianne, det var inte ens jag som kom på den!
    Roligt var det i alla fall. Och lagom vilsamt.

    SvaraRadera
  6. Vilken bra dag!
    Lek med barnbarnen ger alltid många skratt.

    SvaraRadera
  7. Eva, fantasi har dom så det räcker och blir över. Det gäller bara att hänga med i alla svängarna, inte slappna av för långa stunder för då hamnar penseerna som finns i blomlådan på plattorna nedanför ("Jag tyckte inte dom var fina"), och Helosantuben som stod för långt ner, räcker till en helkroppsinsmorning!

    SvaraRadera
  8. Inger, perfekt väder för att ha barnbarn på lite längre besök.

    SvaraRadera
  9. En sak jag avundas dig, det är ljuset på sommaren. Mörkret kan jag vara utan :-)
    Men ljuset......det är knappt man skiljer på natt o dag ibland :-)

    SvaraRadera
  10. En hammock har jag alltid önskat mig ... Ja, vad gäller mitt så är det detta att jag aldrig får svar på vad de kommer fram till (dottorerna) och svävar "operation eller inte" om inte vad skall göras ... inga pengar, ingen ersättning ... så kan man ju inte ha det. Skall jag halshuggas vill jag veta det NU.
    Ja, nu skiner solen här så dags för medicin promenaden, den dagliga! *ler*

    SvaraRadera
  11. I min värld, många som kommer hit på besök söder ifrån har svårt att sova under våra ljusa nätter. Och sen gör sig ljuslyktor och sånt väldigt dåligt. Till hösten kan man nästan tycka att det är skönt då det blir mörkare på kvällen. Just nu tycker jag att det är härligt!

    SvaraRadera
  12. Tigris P, hammoken är skön att ta sig en middagsslummer i, eller läsa en bra bok i, för att inte tala om att tillsammans med grannfrun smutta på ett glas Campari en varm sommardag!

    Det är ett elände det där med ovisshet och läkare som inte kan ge klara besked.

    SvaraRadera