En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 19 maj 2010

Öppna dörrar


Jag har sett en sån rörande kanadensisk film på Kunskapskanalen. Den handlade om Alzheimers i familjen och var inspelad av sonen till den demensdrabbade pappan.

Filmen slutade klockan nio och efter att ha legat i rabatter och klängt i syrener mest hela dan var jag ganska slak då jag började se filmen, men efter den hade jag fått en energikick och plockade fram dammsugaren och tog nedervåningen i ett svep.

Mycket boss blir det när hundar och folk springer in och ut hela dagarna. När sen en viss liten hund gillar att släpa in pinnar och ligga på kökssoffan och skala dom så kan ni förstå.

           
I köket är det varmt och kvavt men där kan jag inte öppna korsdrag för då har jag nog inga fåglar kvar efter en stund. I och för sig trivs dom nog bra i den tropiska värmen, det är ju liksom deras trivseltemperatur. Dom har flugit hej vilt i afton, efter att ha suttit instängda i den nya buren några dagar, för att vänja sig vid den.
 
   

Vår ytterdörr har emellertid stått öppen hela dagarna de senaste dygnen. Så fort det blir lite varmare ute slänger vi upp dörren. Det känns så fritt på något vis och skön luft blir det inne. Hundarna kan springa ut och in som dom vill, vi har ju hägnat in en stor del av tomten, och som sagt då blir det bossigt inomhus av gammalt fjolårsgräs och goda pinnar.
  
Nu ska jag lägga in mattorna, ställa undan hink och mopp och skaka sängkläderna genom fönstret så att dom blir svala och sköna att sova på.

cicicicicicicicicici


8 kommentarer:

  1. Så flitig du är, jag skulle också behöva göra en rantafej, få se imorgon, vädret skulle bli si så där.
    Jag har varit borta hela kvällen och sjungit, så det blir ingen blogg ikväll.
    God kväll

    SvaraRadera
  2. Va, har fåglarna ny bur, det sa du inget om fast vi nyss pratade i över en timme!?
    Är det kanske jag som borde lära mig att sluta pladdra så mamman får en syl i vädret? :o

    SvaraRadera
  3. Rantafej är ett nytt ord för mig!!!!
    Jag njuter också av öppna dörrar, bäst passa på innan fluganstormning och mygginvasionen startar...

    SvaraRadera
  4. Monkan, de gäller att passa på när andan faller över en, man vet aldrig när nästa tillfälle kommer!

    SvaraRadera
  5. Åsa, det tänkte jag aldrig på att säga. Det är den där buren jag köpte på loppisen för ett par år sen, så ny är den egentligen inte, och den är nog tänkt till en större fågel, men den verkar funka bra.

    Glöm inte ringa Uppsala nu!!

    SvaraRadera
  6. Inger, visst är det roligt med alla "nya" ord som poppar upp på bloggarna!
    Vi köpte ett nät på Nolia för en massa år sen, som vi fäster upp i vid dörren så fort insekterna kommer. Nätet är i form av remsor med en tyngd nertill som hundarna kan gå igenom utan besvär.

    SvaraRadera
  7. Är det nät du har för dörren? Mot getingar och så? Funkar?
    :)

    SvaraRadera
  8. Tigris P, det är nät i remsor med en tyngd nertill. Vi har haft det i många år och det funkar utmärkt mot allehanda insekter som mygg, knott och flugor. Dessutom kan hundarna gå igenom det utan besvär. Jag tror att dom som säljs i dag är bredare remsor.

    SvaraRadera