En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 9 maj 2010

Roddy Doyle: "Kvinnan som gick in i dörrar"


Pocket inhandlad på Adlibris, pris 39 kr, antal sidor 221.



Jag hade faktiskt lite svårt att angagera mig i denna bok, varför vet jag inte riktigt.



 Titeln ger ju sken av att handla om en kvinna som misshandlas, och det gör det också, men först på sidan 160. Före det berättas i jagform om Paulas uppväxt, hur hon träffar sin blivande man och hur kära dom var i varandra, och hur hon lever som ensamstående, alkoholiserad fyrbarnsmor. Berättelsen snuddar bara vid att äldsta sonen antagligen håller på att hamna bland missbrukare och kriminella. Det skulle jag velat höra mer om.



Doyle använder sig av sättet att upprepa texter om och om igen, vilket inte tilltalar mig. När  småskolans förälskelser, som ibland tar slut inom några timmar, beskrivs som "Jag kunde skaffa mig en del skåror på pistolkolven", har då jag svårt att känna att det är en 8-10 årings tankar som skrivs.

Att en kvinna som i 17 år finner sig i att bli oändligt misshandlad men fortfarande påstår sig älska sin man, plötsligt en dag slår en stekpanna i skallen på kräket och slänger ut honom ur huset, ter sig för mig ganska osannolikt.

Visst låter jag gnällig, men det är faktiskt vad jag tycker om boken, fastän det fått fina recentioner i dom stora tidningarna.

Doyle har skrivit en fortsättning, en bok som heter Paula Spencer.
Jag känner mig inte frestad att lägga ner någon lästid på den.

cicicicicicicicicici

3 kommentarer:

  1. En för mig okänd författare. Det finns i och för sig många fler. Jag blev i alla fall inte så inspirerad att stifta närmare bekantskap.

    SvaraRadera
  2. Ingabritt, smaken är ju som bekant delad och DN:s och Svenskans kritiker gav den god kritik.

    SvaraRadera
  3. Vad intressant! Har precis skrivit en recension om den i min blogg. Länkar hit då jag brukar länka till vad andra bokbloggare anser om böckerna jag recenserar.

    :)

    SvaraRadera