En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 29 maj 2010

Samkörning

Sönerna kom på besök i dag, en med sambo och son, den andre med döttrarna, frun var på konstresa.

Son två hade med sig Herman, en kletig massa i en plastburk. Av den gjorde vi, det vill säga son två och jag,  två stora kakor som familjen lät sig väl smaka av.


Trots ett grått väder och ibland regn var barnen utomhus en hel del. Gungställningen var populär, särskilt den nyinköpta mjuka gungan, som barnen fick turas om att använda.

Far och som samkör framför datorn. Om jag inte har fel handlar det om vägbelysningsstolpar och krocktester som gjorts med dom. De rostfria stolparna som finns bl a i Skellefteå är från vårt företag.
       


Vid middagstid lämnade maken och jag barn och barnbarn att fixa middagsmaten själva, vi tog korgen med förberedda grillspett, vin, öl och lite annat, och cyklade ner till en granne. Det var avslutning för säsongen på gubbarnas bastukvällar. Dom är några stycken som har träffats en gång i månaden hemma hos varandra och bastat. I kväll var fruarna medbjudna och det skulle grillas.

Det blev en kväll med många, säger många glada skratt och historier, det ena tokigare än det andra, och kvällen avslutades med bastu och badtunna.

   
cicicicicicicicicici

10 kommentarer:

  1. Är Herman i farten igen. Han är ju värre än Ahasverus. Kom i kontakt med honom i början av 80-talet tror jag. Det var dottern som skaffade mig jobb. Sedan har jag glömt honom. Glömt har jag ej min första barnvagn. Vilken innovation med rullande brickbord. En trevlig kväll verkar ni haft.

    SvaraRadera
  2. Ingabritt, jag hade hört talas om honom, och vet att han var i farten för hur länge sen som helst,men det här var första gången vi två möttes.
    Att vi hade en trevlig kväll i går är helt sant, vilket jag märkte när jag kollade inlägget jag gjorde i går kväll. Jag hade glömt smkörningsbilden med far och son, men nu är den på plats också.

    SvaraRadera
  3. Den där Herman fick jag i mitten av 90-talet ... och vad man fick ge bort till folk! Sedan stoppade jag sista i frysen och har aldrig tagit fram igen (ju, när frysen pajade kastades den med allt det andra!).
    :)

    SvaraRadera
  4. Tigris P, jag kan tänka mig att det lätt kan bli för mycket av det goda.

    SvaraRadera
  5. Mvg, det låter som om ni var gamla bekanta!

    SvaraRadera
  6. Har aldrig hört talas om Herman förr...??? Snygg grillkärra, vi har en gammal tvillingvagn för samma ändamål, nu blir jag sugen på att bygga om den....

    SvaraRadera
  7. Hej Cici

    Bastu och badtunna.....brrrr....kallt. Här nere i Södern har värmen inte varit så bra. Men ser mysigt ut på dina bilder.

    SvaraRadera
  8. Inger, det är en typ av surdeg, fast det blir en söt kaka, lite sockerkakstyp, med nötter och choklad i bl a. Den här surdegsröran heter Herman och ska efter 10 dagar delas i fem delar, varav man baker en kaka av en del och ger bort de andra fyra till sina vänner. Kakan kallas Vänskapskaka. Den var mycket god, men jag har förstått att det blev lite som dom här awarderna som härjar på bloggarna, inflation.

    Kärran är Sundboms och är säkert praktisk att dra grejor på ner till bastun.

    Och stort GRATTIS igen!

    SvaraRadera
  9. Skånegrabben, dom i vattnet hade det mycket varmare än dom som såg på.

    SvaraRadera