En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 12 maj 2010

Sötare än sött


Jag har ju efterlyst något som kan ersätta socker så att man kan söta t ex rabarbern utan dåligt samvete. Dottern upplyste mig då om ett ämne som heter Stevia. Jag kollade på nätet och hittade en säljare av detta, www.stevia.se
och beställde en burk med Steviaextrakt Premium, 60 ml 149kr.

Detta pulver är 100 gånger sötare än socker, ger ingen beska och  inga kalorier.
Dosering: 1tsk socker = 0,15 ml Stevia
                1 msk -"-     = ½ kryddmått Stevia
                 1 dl   -"-     = ½ tsk Stevia

Vad är då Stevia?
Stevia rebaudiana

Stevia rebaudiana är en växt som kan användas som ett sötningsmedel med naturligt ursprung som varken innehåller kalorier eller påverkar tänderna.
Denna växt som har sitt ursprung i norra delarna av Sydamerika, Brasilien och Paraguay, har i över 1500 år använts av Guaranay- indianerna som sötningsmedel, medicinalväxt och medicin.

Till Europa kom stevian från Sydamerika med spanska erövrare redan under 1500- talet.
Stevia kan användas som alternativ till socker och syntetiska sötningsmedel. Accepterat dagligt intag (ADI- värdet) är 7,9 mg/kg, per dag, men högre doser rekommenderas inte. Steviosid, som utgör huvudkomponenten i Stevia anges vara 300 gånger sötare än socker. Torkade blad av Stevia är ungefär 18-45 ggr. sötare än socker.

Stevian innehåller inga kalorier, är helt naturlig, värmestabil, är inte cancerframkallande, inte beroendeframkallande och är säker att använda även för diabetiker, då den inte påverkar blodsockret.
S. rebaudiana har visat sig ha en blodtryckssänkande effekt, som vid mycket hög dos kan vara för kraftig och diabetiker bör också vara försiktiga då det gäller höga doser av Stevia. Steviabladen har hög näringsdensitet, lågt kaloriinnehåll och innehåller dessutom rikligt med essentiella oljor, vitaminer, enzymer och mineraler.

Stevia motverkar svampinfektioner och bakterier. Även vid influensa och förkylningar sägs den ha en hjälpande effekt. Varken steviosid eller rebaudioside A orsakar karies, utan är snarare bakteriehämmande i höga doser. Stevia minskar bildningen av plack och kan därför motverka hål i tänderna.

I Japan har Stevia använts som sötningsmedel i livsmedel under 40 år och innehar drygt 40 % av den totala marknaden för sötningsmedel. Bladen från S. rebaudiana kan användas torkade, pulvriserade, färska, alternativt som koncentrat i fast eller flytande form.
Stevia  finns förutom i pulverform också som tabletter och droppar.

Jag fick min burk på posten i går och har inte hunnit prova det ännu. Är det någon som känner till produkterna och har använt sig av dom, vore det intressant att få höra hur det har funkat.

cicicicicicicicicici
                                                                               

18 kommentarer:

  1. Vad kul att du beställde, jag är också nyfiken på det där! Använder mest socker i teet men eftersom jag dricker en 6-7 koppar te varje dag och sockermängden på nåt mystiskt sätt verkar bli större och större så vore det ju bra med nyttigare alternativ.
    Återkom med recension!
    Kram, Åsa

    SvaraRadera
  2. Åsa, det ska jag naturligtvis. Jag har inte använt honung i teet sen jag bytte kost, och nu känns det helt ok. Det är nog mycket en vanesak, och vad man förväntar sig att det ska smaka.

    SvaraRadera
  3. Cici tack för tipset, jag avvaktar din bedömning av Stevia, så får vi se om det är något jag också kan köpa. Hoppas du förtäljer hur det smakar och dylikt.

    SvaraRadera
  4. Intressant! Går det att använda i sylt - konserverande egenskaper???

    SvaraRadera
  5. Japp. Jag har använt Stevia sedan två år tillbaka. Både pulver och droppar.
    Min erfarenhet är att man måste pröva sig fram. Jag tycker nog att det i vissa anrättningar blir en bismak - en karaktäristisk Stevia-smak. Jag föredrar dropparna. Sedan måste man börja försiktigt, smaka av och kolla sötningsgraden. Det blir lätt översött. I anrättningar som inte ska vara så söta tycker jag att produkten bäst kommer till sin rätt. Dottern bakade cocoskakor för ett par år sedan med Stevia och då slog smaken igenom rätt kraftigt. Inte gott. Men som sagt, prova dig fram.

    SvaraRadera
  6. Jaha, det låter för bra för att vara sant ... du får rapportera när du testat! *ler*

    SvaraRadera
  7. Cocoskakor går att göra helt utan socker om man sen doppar dem i 70%-ig choklad! Gott men säkert godare med liite stevia!

    SvaraRadera
  8. Ingabritt, intressant att höra. Jag måste prova att göra en sockerkaka eller något. "Gubben" undrade om konserverinsegenskaper, vet du något om det? Själv kokar jag bara en burk i taget på frysta bär, och då behöver det ju inte hålla så länge. Lingon och hjortron klarar sig, men blåbär, jordgubbar och dyliga bär är ju känsligare.
    Stevia Premium som jag har köpt ska ju inte ha den här beskan.

    SvaraRadera
  9. Monkan, jag ska prova i morgon med en sockerkaka så kommer jag att skriva hur det smakade.

    SvaraRadera
  10. Gubben, jag ska försöka ta reda på det.

    SvaraRadera
  11. Tigris P, jag kommer att rapportera, var så säker.

    SvaraRadera
  12. Har aldrig hört talas om Stevia. Tänk vad man lär sig varje dag. Måste nog testa detta, men väntar på ditt utlåtande.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  13. Tant Björn, jag ska nog göra en sockerkaka till fikat i morgon och en bananglass till efterrätt, och sen får ni höra.

    SvaraRadera
  14. Premium har jag inte provat. Fanns inte när jag köpte och det är ju så drygt så jag har fortfarande kvar. Konserveringsegenskaperna känner jag inte till. Jag kokar heller inga mängder. Ska köpa Premium och se om den saknar bismaken. Dropparna som sagt, är jag mer tilltalad av än den Stevia jag har.

    SvaraRadera
  15. Du kan ju även odla egen stevia. Plantor brukar finnas på Blomsterlandet.
    Har provat och 1/2 blad räcker för att bota sötsugen hela dan. Den är alltså SÖT!
    Torkade blad använde jag som sötningsmedel i örtte.
    Lättodlad!

    SvaraRadera
  16. Eva, det var ett bra tips. Tanken har slagit mig flyktigt, men det är så nytt för mig att jag inte hunnit längre än så. Så bra att det finns kunnigt folk i ens omgivning!

    SvaraRadera
  17. Hej Cici
    Mycket intressant. Stevia har jag aldrig hört talas om. Men om det blir översött skulle jag inte gilla det.
    Nisse

    SvaraRadera
  18. Nisse, det gäller att ta mycket lite av det, vilket jag tror att man lär sig så småningom. Man slipper ju en massa av sockrets och andra sötningsmedels nackdelar.

    SvaraRadera