En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 8 maj 2010

Vårsurr

Vaknade i morse halv sju av ett tumult. Undulathonan hade lyckats komma sig upp på övervåningen och Helen gjorde sitt bästa för att få en smakbit av henne. Det gick inte att få tag i Pippin så jag hämtade upp buren med Herr Blå i och ställde den på soffbordet och hoppades att hon skulle gå in till honom.

Hela dan har det suttit två tjuriga undulater PÅ buren. Sent i kväll letade jag reda på en fiskehåv och lyckades fånga båda i första försöket, men som dom trasslade in sig. Jag blev tvungen att klippa loss dom, så nu har vi en sönderklippt håv, men två undulater som sitter i buren nere i köksfönstret. Trots att dom bet mig så in i bomben när jag skulle ha loss dom, ser dom rätt nöjda ut nu där dom sitter.

Kan någon tala om för mig hur i helskotta flugorna kommer sig in mellan fönstren, men aldrig ut? Knappt har man hunnit knäppa igen rutorna efterfönsterputsningen förrän dom sitter där inne. Det är så irriterande!

 Finns det ingen metod som stänger dom ute, något nät eller så, och var någonstans kryper dom in? Nu vet jag att en mus behöver bara sju millimeter för att ta sig igenom, dom kan till och med vända sig om i ett vanligt elrör, så jag förstår att en fluga behöver ett ytterst litet hål. Hur hittar dom fram till det och varför ska dom till varje pris in där? Det finns så många hål här i världen, dom behöver inte bosätta sig mellan mina fönsterrutor!

 
Vem sa att det inte skulle bli sommar här också? Krokusarna i min trädgård blommar som allra finast just nu, och vädret i dag har varit underbart. Humlor och fjärilar har äntligen fått något att livnära sig på. Lite vinteryra verkade humlorna men godis hittade dom längst ner i blommorna. Det var bara rumpan som stack upp på dom och dom blev alldeles dammiga av allt pollen.

  

cicicicicicicicicici

17 kommentarer:

  1. Vad är det man säger - en fluga gör ingen sommar - och sommar har du ju inte. Jag tror att din fluga är en övervintad fluglarv som nu har växt till sig.
    Vår och sommar tar sig fram genom Sverige. När jag besökte mina föräldrar i Skåne på försommaren då stod syrenerna i knopp. När jag sedan efter cirka 10 dagar återvände hem, då började syrenerna blomma här och när jag ca fjorton dagar senare besökte släkt i Jämtland fick jag uppleva ännu en syrenblomning. I dag den 8 maj har alltid vår hängbjörk utanför köksfönstret klätt sig i en skir grönska.
    Vi har satt upp holkar på landet (där min Polar
    står på min sons tom) och när vi kommer ut i mitten på maj är de alltid bebodda av den lille flugsnapparen.
    Kul att läsa om din tågresa. Jag hinner inte kommentera alla inlägg, men jag läser alla, man vill ju vara uppdaterad på vad som händer.
    Klockan är snart 24 och det är söndag. Hoppas du vaknar upp till en skön och behaglig dag.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Kan det vara så att dom kryper in som små maggots? Och sedan bidar sin tid tills vårmärmen kommer...

    SvaraRadera
  3. Så vackert "vårigt" med krokus, så härliga färger. Vi behöver lite färg efter allt vitt och grått..
    Flugor ja, så irriterande ibland. Flugprickar på fönstren eller ännu värre en fluga i sovrummet klockan 4 på morgonen.
    Ha en bra flugfri söndag!

    SvaraRadera
  4. Ja jag vill då inte heller ha dom så skicka inga Västibyn!
    Igår när vi invigde altanen gjorde jag en räd med dammsugaren först. Dom slö fulingarna håller sig ju på fönstret (och lämnar sina prickar), men det är inte aptitligt att se dom när man äter.

    SvaraRadera
  5. Polargrevinnan Viola, du är väldigt välkommen hit till midsommar, så kan du få uppleva ytterligare en syrenblomning!

    SvaraRadera
  6. Gubben, jag tror dom är tidigare än så. Dom har säkert varit där redan som små ägg. Men när man har tvättat fönstren och fönsterramarna så är det konstigt att det fem minuter senare kan sitta en fet husfluga där inne mellan rutorna.

    SvaraRadera
  7. Tant Björn, just de här första blommorna blir ju så synliga och de skarpa färgerna är nog till för att ge de första insekterna en signal om att mat finns. Det gynnar ju pollineringen också.

    Flugfria söndagar kan jag nog bara uppleva mellan november och februari. Bor man på landet med ett levande jordbruk i närheten, får man lära sig leva med flugorna också. I början av nästa månad ska lägdorna gödslas, gissa om det kommer flugor då!

    SvaraRadera
  8. Inger, varför ska ni Västibyn ha en egen flugfri gräddfil? Nänä, någon rättvisa ska det väl ändå vara här på landet.

    SvaraRadera
  9. ... men varför ska vi ha så många???

    SvaraRadera
  10. Ja, det där med flugorna är intressant...ska fundera på det! (ler)
    Kul med ny följare, lovar att sköta mig, ser även till att i fortsättningen se vad du har för dig för bus...! (ler)
    Ha en fin fortsatt trevlig Söndag...om du nu har en trevlig Söndag, men det får vi hoppas.....
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  11. Trevlig söndag själv, Peter, och välkommen tillbaka hit fler gånger, med eller utan bus.

    SvaraRadera
  12. Ja, hur sjutton kommer det in flugor mellan fösntren så snabbt?! Har märkt det också. Kan inte riktigt köpa förklaringen att det är ägg som övenvintrat eller så, för de finns ju fem minuter EFTER att man har tvättat fönstren och inklusive trät! Då har man ju tvättat bort äggen också. Och nu har jag lärt mig att man ska ha ättika i sköljvattnet också, minns inte varför, så det borde väl också ta kål på eventuella ägg! En gåta är vad det är. Och så irriterande. Jag är grym och släpper inte ut dem!
    Visst är det kul med alla blommor som kommer på våren! Man blir så himla glad!!
    Hulda

    SvaraRadera
  13. Hulda, nog tror jag att de rackans flugorna kryper in genom några springor någonstans, för som sagt, dom är där inne direkt efter man har tvättat fönstren. Men dom som har kommit in hinner nog lägga en del ägg som kläcks senare. Varmt och gott därinne!

    SvaraRadera
  14. Jag gillar inte flugor, allra helst inte emellan fönstren, har ingen aning om hur de hamnar där. Sedan fläckar dom ner rutorna så in i norden.
    Så härligt att det äntligen blommar hos er, fina bilder

    SvaraRadera
  15. Monkan, jag är glad för sädesärlans och flugsnapparens skull att flugorna finns, men då ska dom vara utanför fönstren.

    SvaraRadera
  16. Här är en till som ogillar flugor, levande såväl som döda. Och alla jäkla flugprickar de lämnar efter sig! Ibland tror jag att dom gillar putsmedlet. Fy och usch.

    SvaraRadera
  17. Tur man inte är född till fluga. Inte en levande själ verkar tycka om dom. Då räknar jag fåglar och andra insektsätande djur som osjäliga.

    SvaraRadera