En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 22 maj 2010

Vimmelbilder från städdagen

Om ni klickar på bilderna blir dom större!


Städdagen började med samling i logen kl 9.00 där det bjöds på kaffe och bulla och arbetsuppgifterna delades ut.


Det var mycket som stod på dagordningen, fönsterputs i bönhuset, städning av bagarstugan, städning och ommöblering i logen, ommålning av busskuren, reparationa av klätterställningen, krattning av hela området, röjning vid Älven, påbörja byggandet av bron över Älven, uppsnyggning längs med vägarna runt byn, sopa tennisplan, och mycket mera.
    
    












Klockan 12.00 var det samling vid logen för lunch och det var Stefan och Monika Karlsson som stod för grillningen av hamburgarna. Till sin hjälp hade dom Lina och Johanna som delade ut de färdiga hamburgarna till väntande och hungriga bybor.








Efter mat och kaffe var det dags att fortsätta jobba.




Och när arbetsdagen var slut gick var och en hem till sig en stund för att sedan åter träffas i logen klockan 18.00, nu för att äta surströmming. I år var det byanämndens tur att bjuda på strömming, potatis, smör, lök och tomater. Bröd, dricka, tallrikar, glas och bestick fick man ta med själv. Kvällen avslutades med kaffe och bulla.





cicicicicicicicicici

14 kommentarer:

  1. Vilken fin sammanhållning ni måste ha, sådant fungerar nog bara när man bor som ni gör. Jag trodde i min enfald att ni bara skulle plocka skräp därav min fråga igår.
    Jag kan tänka mig att ni är härligt trötta nu. God kväll

    SvaraRadera
  2. Monkan, nej hur skule du kunna veta vad en städdag i Norrlångträsk innebär.
    Det känns lite dan efter i dag och när man ser allt som behöver göras på tomten... Gräset måste klippas, fler rabatter rensas, en massa hopkrattade skräphögar ska köras bort. Men snart kommer sonahustrun med två av barnbarnen och det är frågan om vad man hinner göra i dag.

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga bilder. Byagemenskapen lyser genom varje bild. Sedan tycker jag att det är obarmhärtigt att presentera en bild av surströmmingsklämman. Jag fick nästan magkramp av abstinensen. Tänk att vistas bland människor som inte ser delikatessen som exotisk eller oanständig, utan rätt och slätt som fest- eller vardagsmat, vilket man vill.

    SvaraRadera
  4. ...Å jag "smet till stugan"...
    Men jag har krattat där och ätit surströmming med goda vänner.

    SvaraRadera
  5. Vilken uppslutning, fantastiskt. Precis som man vill att det ska vara - här är det bara styrelsen i bygdeföreningen som kommer när nåt ska göras, suck. Finns det månne någon gård till salu i trakten..? :)

    SvaraRadera
  6. Ingabritt, dom är duktiga på att ställa upp när det arrangeras något här i byn.
    Synd att det inte går att blogga lukten av surströmmingen och löken, då hade jag kunnat fresta riktigt ordentligt. Denna delikatess lärde jag mig att uppskatta efterhand som jag besökte denna bygd. Jag är ju stockholmare från början, så det tog ett par år innan jag vant mig.

    SvaraRadera
  7. Inger, jasså vi är kanske inte goda vänner nog! Skojar bara, hoppas att ni hade det lika trevligt där ni var.

    SvaraRadera
  8. Marianne, det är nog svårt att hitta någon ledig gård som inte behöver rustas upp först, tyvärr, tyvärr.
    Jag tror att det inte får vara för stor by. Här känner alla alla och det gör nog saken lättare

    SvaraRadera
  9. Nu får du snart ge dig av till skogs och leta Norna, Cici. Jag har hittat de första nu. 25 blommande exemplar. På en tidigare okänd lokal dessutom. Jag har just skickat en rapport till Föreningen Norrbottens Flora.
    Så än kan jag fast jag är halvblind.

    SvaraRadera
  10. Mvg, jag har förstått att det börjar vara dags. I morgon måste jag till stan för att besiktiga bilen och då ska jag leta reda på ett par bra gummistövlar i stället för fjolårsexemplaren av märket Tretorn som läcker. Så jag satsar på tisdagen.
    Klarar du bilkörningen själv?

    SvaraRadera
  11. Cici, jag har surströmming med från modersmjölken. När jag var ute och lekte och skulle hem för middag kunde jag på långt håll känna surströmmingslukten, hoppas det är hos oss, tänkte jag. Ibland var det lyckligtvis så. Tretornstövlar är bara sk-t. Har haft hur många som helst som gått sönder. Nu kör jag Viking.

    SvaraRadera
  12. Om jag klarar...? Nä, jag tycker det är obehagligt bara att gå över ett övergångsställe. Jag hinner inte riktigt med om det är saker som rör sig.
    Gör det här testet. Sträck ut armen framför dig med handen cirka tre decimeter från en vägg. Titta på väggen alldeles vid sidan av handen. När du gör så hamnar handen lite ur fokus, men du kan ändå se att det är en hand. Med lite övning kan du till och med räkna antalet fingrar. Men bara om handen är stilla. Rör den sig hinner du aldrig med att räkna.
    Och så är det för mig. Allting omkring mig ligger lite ur fokus. Det är inte speciellt suddigt, i betydelsen dimmigt, eller så. Jag kan bara inte "ställa in avståndet".

    SvaraRadera
  13. Ingabritt, nu ska jag in till stan om en timme och bl a jaga ett par ordentliga stövlar. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  14. Mvg, hur i hela friden klarar du då av att jogga? Men du kanske har någon med dig.

    Jag fattar bara inte att inte din ögonläkare tog hand om dig i tid! Eller var det du som struntade i att söka vård?

    SvaraRadera