En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 12 juni 2010

Diversehandel


I dag tog jag mig i kragen och for till stan på en shoppingrunda. Först hade jag ringt till Mio och hört mig för om dom hade hammockdynor, vilket var det mest akuta på inköpslistan. De befintliga dynorna var minst 20 år gamla. Minst. Dom har varit bra på alla sätt men nu var tyget så sprött att man bara behövde peta på det för att det skulle gå sönder och skumgummibitarna välla ut. Kul för barnbarnen men inte för mig som skulle plocka upp dom sen. Skumgummibitarna alltså.

    De här dynorna fanns i två färgställningar svart-vitt och denna i grönt. Eftersom taket är grönt blev valet ganska självklart.

Dessutom hittade jag ett bord som skulle passa alldeles utmärkt till hammocken, svart trä och hopvikbart men ändå med lite tyngd så det inte blåser iväg. Det har fått ersätta ett bord som mina svärföräldrar fick för sisådär 35 år sen. Så ni förstår att här shoppas inte nytt i första taget!


När jag ändå var igång så hittade jag nya dynor till altanstolarna i samma affär. Nu måste jag erkänna att dom gamla inte alls var särskilt gamla, bara ett par år, men hade fått fula mögelfläckar som inte gick att få bort. Nu gäller det att lägga in dom nya varje kväll så att dom inte råkar ut för samma öde.

Förutom besök i matvaruaffären tittade jag också in i  där det såldes växter. Det var nu inte bara jag som kommit på iden att titta in där, det kryllade av folk.

Jag köpte en påse dillfrön som ska strös ut lite här och där i planteringarna, två sorters perenner, två av varje sort, gul sättlök som också kommer att stoppas ner lite här och var, en liten planteringsspade, samt en steviaplanta som jag genast smakade på. Sött och gott. Den ska jag sätta om i en lite större kruka har jag tänkt.

Kassarna var tunga med börsen desto lättare då jag kom hem!

cicicicicicicicicici

12 kommentarer:

  1. Kan man köpa Steviaplantor!? Det hade jag ingen aning om.

    En hammock har jag tänkt köpa i åratal, men av någon anledning har det inte blivit av.

    SvaraRadera
  2. Ja, det jag ville köpa behöver jag med: vad skall jag bada i ? Hittar inga bikini ju! *ler*

    SvaraRadera
  3. Imse, jag fick tips på bloggen av en granne som visste. Fanns bland kryddorna inomhus.

    SvaraRadera
  4. Tigris P, är du säker på att det blir nog varmt i vattnet i sommar för att man ska våga bada mer än tårna? Nej men det är klart att det finns något för dig med.

    SvaraRadera
  5. Oj vad duktig du har varit, jag borde också göra en hel del inköp, men....

    SvaraRadera
  6. Inger, det gäller att ta dom där första stegen. Hem kommer man alltid.

    SvaraRadera
  7. Laddat för sommaren ser jag! Stevia - det var en ny växt för mig!

    SvaraRadera
  8. Ja, börsen brukar vara lätt efter shopingrundor. Du har ju fått en hel del för pengarna.
    Visst är det trevligt med nya saker. Många köper nytt för nöjes skull och kastar fullt användbara saker. Och har man råd är det väl ok, bara det kommer till nytta för någon annan. Återvinning på något sätt.
    Fint har du nu fått på din terass, hoppas du tar dig tid att njut och kopplar av i din hammock.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  9. Oj, make-over all over. Såväl hammock som blogg, trevligt!
    Var köpte du din Steviaplanta? Fördelen att bo på sidan av allfarvägen är att frestelserna inte är så stora men när man handlar då blir det ju till att passa på och då märks det ju i lädret.

    SvaraRadera
  10. Beppan, jag tror inte det blev av att jag hälsade dig välkommen till min blogg förra gången du kommenterade så då gör jag det nu. Välkommen hit!
    Jag har ju skrivit lite om stevian förut och det finns under etikett. Själva växten är en ny bekantskap för mig också, så det blir till att pröva sig fram.

    SvaraRadera
  11. Viola, i dag bjöds grannarna till att provsitta de nya dynorna och smaka på sockerkakan jag bakat. Det var en trevlig och avkopplande stund i ganska fint väder.

    SvaraRadera
  12. Ingabritt, stevian fanns på Blomsterlandet. Jag antar att det är en affärskedja, men själva plantan kommer från Hällnäs och är kravodlad.

    SvaraRadera